Det som forsvinner

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Tvillingsøstrene Stella og Desiree vokser opp i sørstatene på sekstitallet, i en liten by befolket av svarte med lys hud. De to jentene er uatskillelige, og da faren deres blir myrdet, rømmer de hjemmefra sammen. Men en dag er Stella borte. Hun har oppdaget at hun kan passere som hvit, og har dratt til California for å starte et nytt liv, med en hvit mann, en ny identitet, uten noen bånd til fortiden. Desiree sørger over søsterens sporløse forsvinning og slutter aldri å lete etter henne. De to søstrene får hver sin datter, en hvit og en svart, som ikke vil la fortidens hemmeligheter ligge. Slik fortsetter skjebnene til Stella og Desiree å flettes sammen, på godt og vondt. Det som forsvinner er en spennende historie om familie, identitet og tilhørighet. Klokt og følsomt skildrer Brit Bennett hvordan bakgrunnen vår er med oss uansett hvor vi er og hvilke valg vi tar. Men først og fremst er dette en fascinerende fortelling om søstre, mødre og døtre - om hvor sterke båndene er, selv på sitt svakeste.

«Bennett tegner et slående portrett av raseidentitet i USA.» TIME

ISBN13 9788205546219

EAN 9788205546219

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted California Louisiana

Nydelig og tankevekkende fortelling. Hva er det som avgjør identiteten og hvem man er? Middels til høyt tempo. Innholdsrikt språk. Dype personskildringer og troverdige karakterer. Alvorlig og sår og trist tone. Bakgrunnsramme i USA og skillet mellom fargede og hvite. Kronologisk hendelsesforløp med noen tilbakeblikk.

Man kunne drukne i fem centimeter vann. Kanskje det var likedan med sorg.

Stella visste ikke hva som skremte henne mest, tanken på at en farget familie skulle flytte inn, eller hva som kunne bli gjort for å stanse dem.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Hemmeligheter" av Domenico Starnone
  • "En vakker dag - roman" av Soudabeh Alishahi