Alt vi holdt hemmelig

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

En gripende spenningsroman som kombinerer en legendarisk kjærlighetshistorie med en storpolitisk spenningsfortelling. Det handler om kjærlighet, plikt og selvoppofrelse, inspirert av den sanne historien om CIA-plottet som skulle påvirke sovjetborgernes hjerter og hjerner, ikke med propaganda, men med nittenhundretallets største kjærlighetsroman: Dr. Zhivago.

I Sovjetunionen har Boris Pasternak arbeidet med sitt storverk i over tyve år, men motarbeides av mektige krefter. Hans nære medarbeider og elskerinne, poeten Olga Ivinskaya, blir sendt til Gulag. Manuskriptet smugles ut av landet og blir utgitt på forskjellige språk, men da Pasternak i 1958 får tildelt Nobelprisen i litteratur for verket, får han ikke lov av sovjetmyndighetene til å ta imot den.
Vi er på høyden av den kalde krigen, og i USA blir to kvinnelige CIA-agenter gitt sitt livs oppdrag: å smugle romanen Dr. Zhivago inn i Sovjetunionen - på russisk. Den glamorøse og sofistikerte Sally Forrester er en erfaren spion som bruker sin sjarm til å lokke hemmeligheter fra mektige menn. Irina er nybegynner, men under Sallys veiledning lærer hun raskt spionhåndverket.
Alt vi holdt hemmelig er fortalt med emosjonell intensitet og fengslende historisk detalj. Og i sentrum for denne uforglemmelige debuten står den usvikelige troen på at et kunstverk kan forandre verden.

ISBN13 9788205533639

EAN 9788205533639

Genre Agenter og spioner Historisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sovjetunionen

Omtalt person Boris Pasternak Olga Ivinskaya

Hemmeligheter i øst og vest.

Spennende spionroman. Den røde tråden i denne boka dreier seg om hvordan Boris Pasternaks forbudte roman Dr. Zhivago ble et virkemiddel i Den kalde krigen på 1950-tallet. På den ene siden følger vi begivenhetene i Moskva; på den annen side befinner vi oss hos en fiktiv gruppe kvinner som jobber som kontordamer for CIA i Washington, DC. Hovedpersonen Irina blir rekruttert for å spre Dr. Zhivago til russiske turister i Vesten. Alt dette er godt og spennende fortalt.

Men forfatteren har enda en historie å fortelle. Mens undertrykkelsen i Sovjetunionen er direkte og brutal, er den subtile amerikanske varianten i CIA preget av diskriminering på grunnlag av kjønn og seksuelle preferanser. Hovedpersonene møter store hindringer i å få oppfylt sine kjærlighetslengsler. Sånn sett er er handlingen en parallell til kjærlighetsdramaet i Dr. Zhivago.

Forfatteren er opptatt å gjøre romanen så tidsriktig som mulig. Et etterord oppsummerer kildene hun har brukt.

To become someone else, you have to want to lose yourself in the first place.

• "Olga - roman" av Bernhard Schlink
  • "Vera" av Anne Swärd