Geiger

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Spenning, intriger og spionasje.

Hun står ved vinduet og vinker til et av barnebarna som har vært på besøk, da hjemmetelefonen ringer. Hun løfter av røret og hører kun ett ord: Geiger. I flere tiår har hun visst at dette kunne skje, og alt stopper opp. Hun vet hva det innebærer .- finner frem våpenet, skrur på lyddemperen, smyger seg bak mannen sin der han sitter, sikter munningen på tinningen. Så trekker hun av.
Mordet i Bromma er egentlig Sara Nowaks sak. Men politikollegaen hennes vet at Sara kjenner den drepte. De vokste opp i samme nabolag, og Sara kjenner familien hans. Sara trosser likevel reglene og kaster seg inn i etterforskningen. Det viser seg at en mørk fortid er i ferd med å innhente henne, en plan som har ligget klar i årevis.
Geiger er første bok i Gustaf Skördemans fengslende trilogi om en families dystre relasjoner og om et mystisk familiedrap med forbindelser til DDR-spioner og terrorisme.

ISBN13 9788205540927

EAN 9788205540927

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Geiger av Gustaf Skördeman. Leseeksemplar fra Gyldendal

Agneta er den perfekte mormor. Døtrene er på besøk for å hente barnebarna som har vært en uke hos besteforeldrene. I det de reiser, ringer telefonen og Agneta tar den. Etter en stund, må datteren Malin snu for datteren har glemt en dukke. I huset som hun nettopp forlot finner Malin faren skutt, og moren er forsvunnet.

Historien ga meg en fin leseopplevelse, selv om den ikke nådde helt opp til forventningene som jeg hadde på forhånd etter å ha lest forlagets omtale.

Les hele omtalen her

• "Med mord i blikket" av Matti Rönkä