Jeg har noen spørsmål til deg

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Kagge 2024 Innbundet

Den prisbelønte forfatteren Rebecca Makkais fjerde og mest bemerkelsesverdige roman så langt, er en besnærende og brennaktuell roman, som både er et fengslende mysterium, en undersøkelse av kollektiv hukommelse, og historien om én kvinnes oppgjør med fortiden. Jeg har noen spørsmål til deg er en intens pageturner og en litterær triumf, og en New York Times bestselger.
Bodie Kane, en vellykket lærer i filmhistorie med en anerkjent podkast, har lagt fortiden bak seg. Hun vil helst ikke tenke på familietragedien som preget ungdomstiden, og de fire stort sett ulykkelige årene på en internatskole i New Hampshire, der medeleven Thalia Keith ble drept. Omstendighetene omkring drapet og dommen mot en trener på skolen, Omar Evans, blir fortsatt heftig diskutert på nettet.
Men da internatskolen inviterer henne tilbake som gjestelærer, blir Bodie ubønnhørlig trukket mot saken og de stadig mer åpenbare bristene i etterforskningen. Overså skolen og politiet andre mistenkte i sin iver etter å få Omar dømt? Har den virkelige morderen gått fri? Bodie begynner å lure på om hun ikke var så ubetydelig på internatskolen som hun har trodd - om hun kanskje, den gang i 1995, visste noe som kunne vært avgjørende for etterforskningen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2024