Kontoret

Aschehoug 1993 Heftet

Konflikten mellom sjefer og funksjonærer er hovedtema i denne romanen. Misunnelse, maktsyke, ærgjerrighet, hevnlyst og kjærlighet driver personene til handling og stormfulle oppgjør. Handlingen foregår i et stort shippingfirma.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788203172021

EAN 9788203172021

Serie Omega

Vilt underholdende roman om arbeidsforholdene i en Oslo-bedrift omkring 1940. Mye er ren farse, men forfatteren har også et godt blikk for karakteristiske problemer og konflikter på arbeidsplassen. Selv om boka kom ut alt i 1942, hadde jeg ikke problemer med å kjenne meg igjen fra egne arbeidsplasser i nyere tid.

Lista tar for seg skjønnlitteratur og satire om livet i formelle arbeidsorganisasjoner, først og fremst i offentlig sektor. Forfatterne bygger gjerne på egne erfaringer. De fleste av romanene inneholder mye satire og eksempler på byråkratisk surr. De må ikke forveksles med lærebøker om organisasjoner og ledelse!

Publisert 6. desember 2022. Redigert 28, januar 2024.

• "Asher Levs gave" av Chaim Potok
  • "Cora Sandel - en biografi" av Janneken Øverland