The secrets we kept

Hutchinson 2019 Heftet

1956. A celebrated Russian author is writing a book, Doctor Zhivago, which could spark dissent in the Soviet Union. The Soviets, afraid of its subversive power, ban it. But in the rest of the world it's fast becoming a sensation. The CIA plans to use the book to tip the Cold War in its favour. Their agents are not the usual spies, however. Two typists - the charming, experienced Sally and the talented novice Irina - are charged with the mission of a lifetime: to smuggle Doctor Zhivago back into Russia by any means necessary. It will not be easy. There are people willing to die for this book - and agents willing to kill for it. But they cannot fail - as this book has the power to change history.

Forlag Hutchinson

Utgivelsesår 2019

Genre Agenter og spioner Historisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted USA Sovjetunionen

Omtalt person Boris Pasternak Olga Ivinskaya

Hemmeligheter i øst og vest.

Spennende spionroman. Den røde tråden i denne boka dreier seg om hvordan Boris Pasternaks forbudte roman Dr. Zhivago ble et virkemiddel i Den kalde krigen på 1950-tallet. På den ene siden følger vi begivenhetene i Moskva; på den annen side befinner vi oss hos en fiktiv gruppe kvinner som jobber som kontordamer for CIA i Washington, DC. Hovedpersonen Irina blir rekruttert for å spre Dr. Zhivago til russiske turister i Vesten. Alt dette er godt og spennende fortalt.

Men forfatteren har enda en historie å fortelle. Mens undertrykkelsen i Sovjetunionen er direkte og brutal, er den subtile amerikanske varianten i CIA preget av diskriminering på grunnlag av kjønn og seksuelle preferanser. Hovedpersonene møter store hindringer i å få oppfylt sine kjærlighetslengsler. Sånn sett er er handlingen en parallell til kjærlighetsdramaet i Dr. Zhivago.

Forfatteren er opptatt å gjøre romanen så tidsriktig som mulig. Et etterord oppsummerer kildene hun har brukt.

To become someone else, you have to want to lose yourself in the first place.

Bøker som leses i min amerikanske bokklubb

Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.

Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.

(Opprettet 11.8.2021, sist redigert 23.1.24).

Lista tar for seg skjønnlitteratur og satire om livet i formelle arbeidsorganisasjoner, først og fremst i offentlig sektor. Forfatterne bygger gjerne på egne erfaringer. De fleste av romanene inneholder mye satire og eksempler på byråkratisk surr. De må ikke forveksles med lærebøker om organisasjoner og ledelse!

Publisert 6. desember 2022. Redigert 28, januar 2024.

• "Jernlungen" av Kirstine Reffstrup
  • "Slutten av dagen" av Bill Clegg