Det som forsvinner

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2021 Heftet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205560765

EAN 9788205560765

Serie Gyldendal pocket

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted California Louisiana

Nydelig og tankevekkende fortelling. Hva er det som avgjør identiteten og hvem man er? Middels til høyt tempo. Innholdsrikt språk. Dype personskildringer og troverdige karakterer. Alvorlig og sår og trist tone. Bakgrunnsramme i USA og skillet mellom fargede og hvite. Kronologisk hendelsesforløp med noen tilbakeblikk.

Tvillingene Stella og Desiree, bor i en småby i sørstatene. De nedstammer fra byens grunnlegger, som var veldig opptatt av vakre ting, og lys hud. Mallard, som småbyen heter, er derfor befolket av mennesker med hud som kan tas for hvit, men de er opprinnelig svarte. Stella og Desiree er som erteris, og ønsker å reise fra småbyen til storbyen, New Orleans. Som 15-åringer rømmer de, men alt blir ikke som Desiree trodde på forhånd. En dag forsvinner Stella, og Desiree er for første gang alene.
Fjorten år senere kommer Desiree tilbake til Mallard. Med på slep har hun datteren, Jude. Hun er kullsort i huden, og det er ikke en farge som passer inn i Mallard. Desiree er desperat etter å finne Stella, og får hjelp av en hodejeger i søket, men det er alt annet enn enkelt.
Også Stella har fått en datter, og hun er, i likhet med Jude, nysgjerrig på mødrenes oppvekst i Mallard. Familiehemmeligheter får ikke lenger lov til å ligge gjemt.
Historien starter på 60-tallet, og varer til midt på 80-tallet. Veldig god og rørende bok.

Boka ble kåret til årets beste av Time, er en favoritt av Obama, og filmrettighetene er solgt til HBO.

Man kunne drukne i fem centimeter vann. Kanskje det var likedan med sorg.

Stella visste ikke hva som skremte henne mest, tanken på at en farget familie skulle flytte inn, eller hva som kunne bli gjort for å stanse dem.

Business Insider Reviews. 10. januar 2022. Bare nok ei interessant liste. Det er mest bemerkelsesverdig at det er så mange klassikere på lista.

Det er litt tilfeldig om det er den norske eller engelske utgaven som er lagt til lista.
Noen mangler i Bokelskeres søkearkiv:

• The Four Winds av Kristin Hannah
  • Beach Read av Emily Henry

Bøker lest i 2020.

Bøker lest i 2021.

Målet er minst 75 bøker

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Eg reiser aleine - roman" av Hege Blom
  • "Hvordan ser lengsel ut" av Line Nyborg