Et godt liv

Tiden 2016 Innbundet

I løpet av et halvt år har Katja mistet både moren og faren sin. På kontoret i andre etasje plasserer hun restene fra foreldrenes liv, kasse på kasse med dagbøker og brev, almanakker og lister. Katja er gift med Simon, som er forfatter. Sammen har de sønnen Leon, som helst unngår å være hjemme. Simon og Katjas krangler er mange og sårende. Ekteskapet har sett bedre dager.

Ved en tilfeldighet begynner Simon å lese i papirene på kontoret, og oppdager med forbløffelse hvor åpent svigermoren, Else, forteller om sitt eget liv. I dagbøkene skriver hun om nesten alt, hennes syn på seksualitet, hennes forhold til alkohol og medisiner, hennes brustne håp og drømmer. Det er en opprivende fortelling, og den setter både Katjas liv og deres eget ekteskap i nytt lys.

Men hvilken tiltro skal man ha til dokumentene, det som står svart på hvitt? Forteller de hele historien? Og hva er det som utgjør et godt liv?

Forlag Tiden

"Et godt liv", Jens M Johansson
En liten familie på tre. Mor, far og sønn. Ikke alt i ekteskapet er like lystig som knullinga som beskrives på bokas første side.
Mor mister sine foreldre, og det er jo trist. I arven følger det med ei kasse med brev, notater og dagbøker. Far begynner å lese, og nøster opp livet til sin kones familie, men mest om svigermor. Litt bra en stund, men så kjente jeg at interessen for disse livene falt, og da ble den rett og slett kjedelig. Den hadde vært hakket mer spennende om han hadde sitert hva som sto i disse skriftene, enn som han gjorde; å skrive deres historie. På den måten han gjorde det ble det to historier flettet i hverandre med samme stemme/språkføring - og med det gikk han glipp av et virkemiddel som kunne både gjort "Et godt liv" livligere og notatene mer troverdige.

En tankevekkende roman om nettopp hva et godt liv er. Hva et liv kan romme av oppturer og nedturer, hvilke episoder er det som er betegnende for et liv, hvordan et liv kan se annerledes ut fra ulike perspektiver.

Det store livet, der livshistorier flettes sammen med selve Historien (gjennom intellektuelle størrelser som Roland Barthes og Umberto Eco) og det lille livet med frustrasjoner og nederlag.

Denne boken gjorde stort inntrykk på meg. Hva er et godt liv, og hva skalvi godta. Hva skal vi snakke om og hva skal vi tie om. Ellers er det mange litterære henvisninger som gjør at jeg nå leser bøker i bokhyllen som har stått en stund.

Mannlige filosofer har ofte hatt en romantisk tanke om oppofrelsens betydning i kjærligheten, uten at de nødvendigvis selv har følt seg bundet av den. Disiplinen har liksom vært kvinnens anliggende i kjærligheten

“Alle vil bli skrevet dikt om" sa han. "Men ingen vil være karakterer i en roman.”

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Ønskeliste