Landsbyen

av (forfatter) og Eivind Lilleskjæret (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Juli Zeh er Tysklands svar på Jonathan Franzen. "Landsbyen" lå i flere måneder på de tyske bestselgerlistene og regnes som høydepunktet i hennes forfatterkarriere.

Kaster man et flyktig blikk på den lille landsbyen Unterleuten, blir man henført av de alderdommelige navnene på stedene omkring, av de skrullete bygdeoriginalene som har slått rot der etter Berlinmurens fall, av den uberørte naturen og de sjeldne fugleartene. Unterleuten har sine egne lover: Hvis du kommer inn på en fest med femti gjester, håndhilser du på alle. Hvis noen fornærmer deg, er det godt ment. Og man løser ikke problemer ved politiets hjelp. Men under overflaten ulmer det, og når det planlegges for en vindmøllepark i området, blusser gamle feider opp igjen. Snart er alt ute av kontroll.
Landsbyen er en kostelig og samfunnskritisk roman om landsbyfeider, fortalt med thrillerens tempo og humoristisk brodd, fra Tysklands svar på Jonathan Franzen.

ISBN13 9788205498051

EAN 9788205498051