To år, åtte måneder og tjueåtte netter

av (forfatter) og Kari Risvik (oversetter).

Aschehoug 2016 Innbundet

Vi befinner oss i nær fremtid. En storm herjer over New York, og merkelige ting begynner å skje. En gartner kjenner at føttene hans ikke lenger berører bakken. En tegneserieforfatter våkner og finner en mystisk skapning som minner ham om hans egne sub-Stan-Lee-etterligninger i soverommet. En liten jentebaby, som er etterlatt på borgermesterens kontor, viser seg å kunne avsløre korrupsjon ved sin blotte tilstedeværelse. Det ingen vet er at alle tre nedstammer fra lunefulle og viltre skapninger kjent som jinner, og at de lever i en verden adskilt fra vår egen med et slør.

For mange hundre år siden forelsket jinn-prinsessen Dunia seg i den store filosofen Ibn Rushd, en mann som holdt fornuftens fane høyt. De fikk et overraskende stort antall barn. Barn som, uten å være klar over sine egne overnaturlige evner, spredte seg videre til menneskenes verden i generasjoner. Dunias barn kommer til å spille en avgjørende rolle i en episk krig mellom lys og mørke, en krig som varer tusen og én netter ¿ eller to år, åtte måneder og tjueåtte netter.

I sin nye roman blander Rushdie historie og mytologi med en tidløs kjærlighetshistorie. Hans utenforblikk på vår europeiske tradisjon og filosofi lar leseren se verden på en ny måte.

ISBN13 9788203371011

EAN 9788203371011