Vår verden er dugg

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202438722

EAN 9788202438722

Genre Fantastisk litteratur Dystopier

Dette er en NYDELIG bok- så mange formuleringer, setninger og pasasjer som griper hjerte og intellekt. Personene har dybde .Jeg blir kjent med dem og gla i dem ,føler med dem og deres kamp for tilværelsen, deres fordommer- et speil av det vi selv opplever her og nå selv om handlingen er lagt til en fjern fremtid .Kanskje jeg burde gitt den 6 ?

Hvem er folket i hulene? Og ikke minst hvem er egentlig folket Tarak kommer fra? Dette blir det sentrale spørsmålet, og svaret setter hele boken på ende. Et dårlig bilde, men det var slik det føltes. Plutselig må du tenke på en annen måte. Historien blir fortalt til deg av en gammel mann og etterhvert møtes historien og mannen. Som vanlig har Bringsværd skrevet en utmerket fantasyroman. Den er spennende, full av detaljer jeg ikke har lest før, og gir deg en meget god leseopplevelse.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger</a

To mennesker står på hver sin side av en elv. Den ene roper: «Hvordan kommer jeg meg over på den andre siden?» Den andre klør seg forundret på nesen og svarer: «Men du er jo på den andre siden!»

"Da jeg var barn, lilte jeg ikke roser," sier han plutselig. "De har torner, jeg stakk meg på dem, derfor likte jeg dem ikke." Han ler. "Senere forsto jeg at nesten alt som er vakkert har torner. Og at vi vil stikke oss - om og om igjen - på alt som er verdt å elske."

Men nå er vi her. Dette er vårt liv. Og hver morgen når jeg våkner, prøver jeg å ha Bestefar Elmers stemme i hodet: «Du kunne vært mange andre steder, Tarak, men akkurat nå er du her!»

Aper, Gorillaer, Sjimpanser, Orangutanger o.l.

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Guds ord" av Kari Hotakainen