Vår verden er dugg

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Tarak mister moren sin til de fryktede sorgslukerne, og snart etter forsvinner faren hans. Det er bestefar Elmer som tar seg av gutten og lærer ham å lage skyggefulger og fortelle historier. Men da Tarak fyller fjorten forlater han Ulu og begir seg ut i den store verden. I løpet av reiser han fortar lærer han mye om kjærlighet og ansvar og det å være 'menneske'. Og i løpet av sitt livsløp skal han bli en viktig brikke i kampen mellom det gode og det onde.

Tor Åge Bringsværd maner frem en verden som for oss er ganske fremmed. En verden der menneskene bare er en liten minoritet som domineres av andre raser. Der metallskrap er det kosteligste som fins, og der higen etter glemsel holder befolkningen i sjakk.

Dette er en nydelig og fantasieggende fabelfortelling der den gode historien og ordet er selve hjertet. En spennende og medrivende fortelling om det å være menneske.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202438722

EAN 9788202438722

Genre Fantastisk litteratur Dystopier

Dette er en NYDELIG bok- så mange formuleringer, setninger og pasasjer som griper hjerte og intellekt. Personene har dybde .Jeg blir kjent med dem og gla i dem ,føler med dem og deres kamp for tilværelsen, deres fordommer- et speil av det vi selv opplever her og nå selv om handlingen er lagt til en fjern fremtid .Kanskje jeg burde gitt den 6 ?

To mennesker står på hver sin side av en elv. Den ene roper: «Hvordan kommer jeg meg over på den andre siden?» Den andre klør seg forundret på nesen og svarer: «Men du er jo på den andre siden!»

"Da jeg var barn, lilte jeg ikke roser," sier han plutselig. "De har torner, jeg stakk meg på dem, derfor likte jeg dem ikke." Han ler. "Senere forsto jeg at nesten alt som er vakkert har torner. Og at vi vil stikke oss - om og om igjen - på alt som er verdt å elske."

Men nå er vi her. Dette er vårt liv. Og hver morgen når jeg våkner, prøver jeg å ha Bestefar Elmers stemme i hodet: «Du kunne vært mange andre steder, Tarak, men akkurat nå er du her!»

Aper, Gorillaer, Sjimpanser, Orangutanger o.l.

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Jenta i den grønne kjolen" av Derek B. Miller
  • "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Raphael Ignatius Phoenix' siste vitnesbyrd" av Paul Sussman
  • "Det falne landet" av Patrick Flanery
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "I kjetterens fotspor" av Susana Fortes
  • "Ansikter i vannet" av Janet Frame