Pusteproblem

Samlaget 2014 Innbundet

Hedda skal tilbake på jobb etter sommarferien. Det skal bli ein fin haust. Ho skal vere full av energi og pågangsmot. Ho skal glede seg over alt ho har. Ho har eit godt forhold til kollegaer, og eit godt familieliv. Ho er ennå ung. Ho ser bra ut. Og ho drikk vel ikkje meir enn folk flest?

I Pusteproblem følgjer vi ei kvinne som er i ferd med å miste kontrollen over livet sitt, som svik seg sjølv og dei ho er glad i. Marita Liabø skriv overtydande og nådelaust om lyst, skam og sjølvbedrag.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2014

Tittelen på denne boka er veldig passende, det er nesten som man opplever pusteproblem mens man leser. Hedda, hovedpersonen, lever et hektisk småbarnsmorliv. Men hun lever det så ekstremt og gjør så mange dumme valg, at karakteren blir skikkelig provoserende.
Allikevel er slutten på denne boka så fin, at jeg nesten gir boka karakteren 5.

Å lese romanen var ingen lystreise. Anbefales ikke for dem som vil at bøker bare skal være kos og hygge. Men ønsker du at bøker skal utfordre deg, vil jeg anbefale den. For meg var hovedpersonen i romanen provoserende,. Link til et innlegg på bloggen min om denne romanen

Status og lykke i kollisjon med virkeligheten.
Hedda er firebarnsmor og lærer på videregående. Hun er fremdeles ung og vakker, suksessfull, hun kan godt få flere barn! Men så er det tidsklemma. Henting, levering, avtaler. Hun drikker for mye, og hun er utro. Hun mener hun fortjener denne spenningen i hverdagen. Men hun sårer de hun er glad i.
Hedda vil vekke både sympati og avsky hos leseren. Mange vil kunne kjenne seg igjen i temaene tidsklemma, selvrealisering og lykkejag.

Også ei bok. Ikkje så veldig spennande, kunne vore forkorte her og der. Pluss for god nynorsk.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

• "Rødhette og Ulvhild på kjøpesenteret" av Unni Lindell
  • "Kanskje det er hjertet - dikt" av Helene Guåker
  • "Erotika" av Inger Wold Lund
  • "Komiqueen" av Jenny Jägerfeld
  • "Det ingen har fortalt deg - roman" av Bergljot K. Nordal
  • "Og hjertet mitt bare" av Elen Betanzo
  • "All min forakt - en kjærlighets historie" av Berit Hedemann
  • "Ni dagar i veka" av Kristin Helgeland
  • "Mersalgsdronningen - hvor mye kan du selge før du er solgt?" av Ragnhild Gylver
  • "Oppdrag abort" av Jenni Hendriks
  • "Vår vesle - roman" av Kristin Auestad Danielsen