Erotika

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Hva er erotikk? Eller det erotiske? Dette kan virke som spørsmål med enkle svar, i hvert fall når man ser hvordan de besvares av massemediene. Erotika byr på friske tilnærminger til temaer man skulle tro var ferdigbehandlet. Her finnes pirrende tekster om korte møter, men også humoristiske skildringer av avbrutte samleier. Sjelden har tilsynelatende lette tekster formidlet en slik tyngde.

ISBN13 9788202544034

EAN 9788202544034

Genre Erotikk

En herlig bok full av god poesi. En helt ny opplevelse, noe nytt.
Før jeg møtte henne.
Sa han.
Pleide jeg å la fingrene gli over trærnes bark. Lengtende
etter hud å røre ved.

Tre fugler fløy etter hverandre utenfor vinduet. Vi lå ved siden av hverandre i sengen og så på dem. Først fløy de opp, så ned, så opp igjen, før de landet på den høyeste grenen i treet utenfor.

Så du det?

Spurte han.

Ja.

Svarte jeg.

Så strøk han tre fingre over magen min. Først opp, så ned, så opp igjen før han lot dem lande på mitt høyre bryst.

Han så ut. Ventende. Fuglene satt fortsatt i treet. En flyttet seg litt til siden, og han flyttet en finger i samme retning. Så flyttet en annen seg med små hopp bortover grenen. Han fulgte bevegelsene med en finger. En fugl fløy sin vei, og han løftet en finger.

Så, med et vindpust, lettet de andre fuglene også.

På biblioteket gikk jeg forbi en hylle med lærinnbundne samlinger av tysk poesi. De var gamle, og læret hadde falmet til forskjellige nyanser av rosa. Jeg trakk ut en bok som hadde en farge som lignet huden hennes, og stakk en finger inn i den.

• "Dagen før halv tre - roman" av Per Schreiner
  • "Lofotveggen" av Stig Aasvik