Råta

ISBN13 9788205458673

EAN 9788205458673

Serie Ravneringene (2)

Genre Fantasy

Siri Pettersen er en tøff forfatter! Etter suksessen med bok en skal det mot til å gjøre bok to så anderledes. Og jeg likte det ikke. Jeg ville ha mer av det samme. Men det gikk fort over. For jammen løftes ikke historien enda et par hakk. Spenning, usikkerhet, frykt og tankeeksperimenter, du blir ikke uberørt av å lese denne! Tror jammen hun kommer til fikse bok tre også, jeg. ;-)

Wow for en bok! Jeg slukte den. Eller slukte den meg?
Har nettopp lest boka ferdig, og lurer på hvordan i all verden jeg skal klare å vente et helt år på den siste...

Råta fortsetter der Odinsbarn slutter. Hirka, det halelause odinsbarnet, er kommet til vår verden. Nærmere bestemt til York i England. Hun kan ikke språket, klarer så vidt å gjøre seg forstått, men finner til slutt ly i kirka i York, hvor hun hjelper presten med arbeidet. Hun merker imidlertid snart at noen følger med henne. Hva de vil, er ikke like opplagt. Til slutt blir trusselen så reell at hun ikke ser noen annen løsning enn å rømme fra kirka. Flukten utløser et ras av hendelser, men Hirka får mot all formodning hjelp fra uventet hold…

Råta har ikke den samme trege starten som Odinsbarn hadde. Nei, her kastes vi rett inn i en historie som vi siden nødig vil forlate. Visst inneholder Råta en del språklige klisjeer, og enkelte ting gjentas kanskje et par ganger for mye. Likevel er dette en av de beste historiene jeg har lest i år. Personskildringene er flotte, særlig beskrivelsene av Hirka og Rime, som begge er umulig ikke å elske. Også Graal fremstår etter hvert som en solid, sammensatt person. Vanskeligere å forstå er kanskje Stefan og Naill, uten at jeg kan si at det trekker ned, motivene deres er rett og slett mer diffuse.

Siri Pettersen har i denne boka lekt seg med gral- og vampyrmytene, men blodslavene, eller Vardar som de kalles i Råta, er ikke som de romantiserte vampyrene i andre ungdomsbøker. De er noe helt for seg selv. Det er akkurat det som gjør Råta til den fantastiske boka den er. Siri Pettersen har skapt et unikt og originalt univers ulikt noe annet. En tvers igjennom troverdig verden, kjemisk fri for den gjengse ungdomsbokas pubertale nykker. Jeg skal ikke si så mye mer enn at historien ikke slutter her. Ravneringene er en fantasy-trilogi om parallelle univers, og veien går videre til en ny verden etter Råta. I denne sammenhengen spiller selvsagt Stonehenge-mytene en sentral rolle!

Råta er en vidunderlig crossover-roman på høyde med det beste innen fantasy. Må leses!

Kan nesten gjenta meg selv fra sist gang. Les, les. Råta er en fullgod oppfølger til Odinsbarn og klarer heldigvis å både utvikle karakterene og historien videre.

Som jeg holdt pusten da jeg åpnet Råta, oppfølgeren til Odinsbarn i Siri Pettersens trilogi Ravneringene. Oppfølgere er alltid skumle saker, hvor skjebnen til både førsteboka og kommende bøker avgjøres. En annen ting er at dette er norsk fantasy og selv om Odinsbarn la seg inntil hjertet mitt som en malende katt, og jeg malte tilbake, lå det en agg av tvil der i mørket. Norsk fantasy. Hvor bra kan det egentlig være? Som om ikke det var nok, er disse bøkene kategorisert som bøker for "unge voksne" og ungdom.
Mange forfattere undervurderer yngre lesere og legger seg på en så basic linje når de skriver ungdomslitteratur at det er til å grine av. Denne forfatteren gjør noe uventet og veldig gledelig; hun tar både norsk fantasy og så kalt ungdomslitteratur til et helt nytt nivå.
Råta er en naturlig fortsettelse av Odinsbarn. Der Odinsbarn var myk og litt forsiktig med både språk og handling, tar Råta deg inn i en verden uten rom for sentimentalitet. Og allikevel er det rom for håp.
Der Odinsbarn svirvlet seg inn i hjertet og lot deg sakte komme inn i Rimes og Hirkas verden, griper Råta tak i skjortekraven din og røsker deg inn i seg. Nå er det faen meg alvor!

"Vet du hva det verste er? Med å bli forlatt? Det verste er å vite at man betyr så lite at noen kan fortsett som om du aldri var der."

Hirka satte seg opp i senga. Folk her var besatt av tid. Som om det aldri var nok av det. Alt hun trengte å gjøre, var å se ut. Himmelen viste hvor lenge hun hadde sovet. Hun trengte ikke tiden i mindre stykker enn det.

De sa det var Guds hus, men han hadde ikke vært her siden Hirka kom, så hun tvilte på at han brukte det mye.

Eplet var friskt og grønt. Ikke så mye som en skrukke å se. Ingen mugg. Ingen råte. Etter hvor mange uker? Mange ...
Hirka presset en finger mot skallet, men det ga ikke etter. På kirkegården sprikte trærne med nakne greiner, men likevel hadde hun et eple som kunne vært plukket i går.
Hun la det fra seg i vinduskarmen. De andre kunne gjøre hva de ville, men hun kom ikke til å sette tennene i noe som nektet å dø. Hun var ikke dum heller. I eventyrene var sånt alltid forgiftet.

Hun hadde rett. Den som hadde smakt makt, ville klamre seg til den, uansett hva det kostet. Og den som hadde sett kunnskap, ville aldri akseptere uvitenhet.
Bøkene. Biblioteket. [...]
For hyrdene var bøker makt. Selve livet.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.

Lest i 2014

Bøker vi har lest i lesesirkelen. Første bok var i mai 2009.

• "Evna" av Siri Pettersen
  • "Forbannet" av Tonje Tornes