Oppdrag abort

av (forfatter), Ted Caplan (forfatter) og Line Almhjell (oversetter).

Kagge 2020 Innbundet

Sytten år gamle Veronica Clarke har aldri i sitt liv ønsket å få negativt resultat på en prøve - helt til hun stirrer på en plastpinne med to tydelige rosa streker på. Med ett er den lovende collegefremtiden i ferd med å fordufte foran øynene på henne, og Veronica står overfor et valg hun aldri trodde hun måtte ta - abort.

Det er bare ett problem, og det er at den nærmeste klinikken ligger over 140 mil unna. Veronica har konservative foreldre, en ... skal vi si ikke helt optimal kjæreste, og ikke tilgang på bil, så hun oppsøker den eneste hun tror ikke kommer til å dømme henne: Bailey Butler - Jefferson Highs sagnomsuste utskudd og Veronicas tidligere bestevenn.

Planen er ganske enkel. Det tar fjorten timer å kjøre til klinikken, tre timer å få aborten unnagjort og fjorten timer å kjøre tilbake. Hvor galt kan det egentlig gå?

«Denne boka har alt.» Stephen Chbosky, forfatter av THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Missouri

Kan en bok om abort være morsom? Ja! Veronica Clarke er skoleflink, populær, har kjekk kjæreste og planene klare for universitet etter skoleslutt. Men så blir hun gravid. I en del av landet der man ikke kan ta abort uten foreldrenes samtykke. Det er ikke et alternativ å fortelle dem om dette. Så da må hun reise 1400 km for gjennomføre planen i hemmelighet. Og den eneste hun kan komme på som kan hjelpe henne er den tidligere venninnen hennes som nå er skolens outsider. Så nå er det klart for en roadtrip utenom det vanlige. Boken er lettlest og morsom. Den går ikke i dybden på temaene, men det gjør ikke noe. Man sitter likevel igjen med noen tanker om å ta egne valg og stå for dem, om vennskap, og å tørre å være den man er.

• "Hodeløs - ikke få panikk, ikke mist hodet" av Kjetil Johnsen
  • "Familien Swift" av Beth Lincoln