Kalifens gave

Cappelen Damm 2015 Innbundet

En eventyrlig reise. Et usedvanlig vennskap.

I året 797 sender Karl den store en delegasjon til Baghdad. Han ønsker en politisk allianse med kalifen, Harun al-Rashid. Den eneste som kommer frem er han som kalles "Jøden Isak", de andre blir borte underveis. Isak tilhører en familie av radhaniter - et laug av jødiske tolker og veivisere som har holdt handelsrutene åpne mellom Europa og Østen i århundrer.

Det skal gå to år før kalifen finner en passende gave å sende tilbake til frankerkongen, og ytterligere tre før Isak er hjemme igjen. Dette er fortellingen om et særegent vennskap mellom et menneske og en elefant - og om deres lange og eventyrlige reise.

Den lille elefantungen hang utspent over to bål.

Med ujevne mellomrom ble den langsomt senket ned i

flammene. Ikke lenge, men nok til at skrikene dens flakset

som skremte fugler mellom de grå bambusveggene i skuret.

Amir smilte ondskapsfullt da han så ansiktet mitt.

«Hvis vi vil temme dem og bruke dem, er det nødvendig

at vi først bryter dem ned,» sa han. «Det vet vel du

som er jøde?»

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202501174

EAN 9788202501174

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Midtøsten Europa

Tor Åge Bringsværds fortellinger fra fjerne tider er alltid en fryd å lese, enten vi reiser bakover eller forover i tid. I Kalifens gave er vi tilbake i tida omkring år 800, og bakteppet er Karl den Stores forsøk på å etablere en allianse med den legendariske kalifen i Bagdad, Harun al-Rashid. Jøden Isak, den eneste av "frier"-delegasjonen som kommer velberget fram til Bagdad, får i oppdrag å bringe kalifens gave hjem til kong Karl. Gaven er elefanten Abul-Abbas.

Romanen er basert på en virkelig hendelse: Karl den Store fikk faktisk en hvit elefant i gave fra kalifen. Ut fra svært sparsomme kilder har Bringsværd diktet troverdige detaljer og personskildringer. Vi blir med på den strabasiøse reisen over sjø og land og får oppleve det særegne vennskapet som oppstår mellom Isak og elefanten. Den lune, varme fortellerstemmen og det muntlige, hverdagslige språket gjør dette til en nytelse å lese!

Bringsværd er en av dem som bekrefter Sigrid Undsets ord om "menneskenes hjerter" som alltid er de samme.

Det eneste aberet ved denne boka: Vi forlater reisefølget rett før de tar fatt på den siste etappen over Alpene. Jeg skulle gjerne ha fulgt med helt til Aachen, der Isak må skilles fra elefanten.

Fin og annerledes enn andre bøker jeg har lest. Fullførte ikke.

Hva kommer det av at jeg alltid blir så oppskaket av å se dyr som plages? Rundt meg ser jeg jo daglig mennesker som lider. Hva er det med meg og dyr?

Folk som kan le sammen, tåler hverandre bedre.

Et sted jeg merkelig nok kunne være nesten sikker på å finne en av disse fabulerende oldingene var plassen like utenfor Bayt al-hikma, visdommens hus, som ikke bare inneholdt et ualminnelig stort bibliotek, men også var et berømt lærested for geografi, astronomi og medisin. Men hvorfor ville de stå nettopp her? Var det for å vise at gammel kunnskap ikke burde forkastes selv om en ny tid trengte seg på?

Jeg tror det er få ting som kan knytte levende vesener mer sammen enn lek.

For det er det fine med eventyr og hellige fortellinger: De er like nye hver gang!

• "Raphael Ignatius Phoenix' siste vitnesbyrd" av Paul Sussman
  • "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Astridene - kvinnene kring Olav Tryggvason" av Solveig Aareskjold
  • "Skyformasjonane på San Fransisco sørhimmel i grålysninga 30. april 1882 og grunnane til at vi ikkje har sett namn på dei - reiser mellom språk" av Rolf Theil
  • "Det falne landet" av Patrick Flanery
  • "Vår verden er dugg" av Tor Åge Bringsværd