Guder uten mennesker

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Den autistiske fireåringen Raj Matharu forsvinner i ørkenen i California. Foreldrene Jaz og Lisa er uenige om hvordan de skal behandle ham, og har dårlig samvittighet fordi sønnen går dem på nervene. Deres skjebne flettes sammen med en fallerende britisk rockestjerne, et tidligere ufo-kultmedlem, og en irakisk tenåringsflyktning.

I ørkenen i California forsvinner fire år gamle Raj Matharu. Gutten er autist, og det er ikke stort tilbake av foreldrenes glamorøse New York-liv etter at han blir født. Alt dreier seg om Raj, og forskjellene mellom Jaz og Lisas bakgrunn er plutselig blitt altfor tydelig. Jaz indiske familie mener at Raj er en skamplett på familienavnet, Lisas hvite middelklassefamilie mener at de bør få mer hjelp, at alt blir bedre med trening. Jaz og Lisa krangler og har dårlig samvittighet fordi Raj går dem på nervene. Han er ikke lett å elske.

Lisa og Jaz skjebne flettes sammen med en håndfull andres: En fallerende britisk rockestjerne, et tidligere ufo-kult medlem, en irakisk tenåringsflyktning som spiller rollen som 'irakisk landsbyboer' og blir venn med en ung svart marinejeger. Disse livene støter sammen i en ørken som bærer med seg gjenklangen av dem som har reist før dem gjennom dette brutalt kraftfulle landskapet.

«Guder uten mennesker er som en usannsynlig blanding av Skyatlas av David Mitchell og Steven Spielbergs klassiske ufo-film fra 1977 Nærkontakt av tredje grad, krydret med litt David Foster Wallace og Don DeLillo.» Michiko Kakutani, New York Times

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202366100

EAN 9788202366100

Omtalt sted California

Finurlig, smart, og overraskende. Litt redd for å ha mistet noe underveis, som å gå fra en fest for tidlig, men angre når du blir for lenge. Jeg fortrekker å angre. Elsker persongalleriet, Kunzru lar oss aldri hvile. I det du tror du kjeder deg, skjer noe du aldri hadde sett komme. Sjeldent. Anbefales for dem som ikke ser etter svar. Sun Ra, George Clinton og Beatles.

Han klarte ikke bestemme alderen hennes. Førtifem? Munnen var omgitt av små rynker. Når hun ikke snakket, formet den seg til en livstrøtt geip, som om hun hadde brukt alt for mye av livet sitt på å si ting hun ikke mente.

• "Raphael Ignatius Phoenix' siste vitnesbyrd" av Paul Sussman
  • "Brottsjøer" av Claudie Gallay
  • "Iskald tirsdag" av Nicci French
  • "Tømmerhoggeren" av Michal Witkowski
  • "Landsbyen - roman" av Juli Zeh
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow