Overført

av (forfatter) og Anne-Lise Gjerdrum (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Arjun Mehta har en ussel programmeringsjobb i Silicon Valley, og tilbringer dagene med å drømme om sin kollega Christine. Når han får sparken, lager han et svært ødeleggende virus, i håp om å få beholde jobben. Viruset laget langt mer ugagn på verdensbasis enn han hadde regnet med, og samtidig som verdensomspennende nettverk bryter sammen mister Arjun gradvis grepet om virkeligheten. Leela Zahir er Bollywoodstjerne og Arjuns favorittskuespiller. Reklameguruen Guy Swift er på vei utforbakke i London, og er villig til nesten hva som helst for å skaffe seg en rik kunde.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202236366

EAN 9788202236366

Omtalt sted USA England India

Jeg ble begeistret for Hari Kunzru etter å ha lest "Gods without men" nylig, og da forfatteren selv besøkte Kapittel-festivalen i september ble jeg enda mer fascinert. Han framsto med store mengder humor og passende deler dryppende britisk sarkasme.

Det var et briljant forfattermøte som sendte meg rett ut på jakt etter resten av bøkene hans. "Transmission", eller "Overført" som den heter på norsk (ikke fullt så bitende tittel på norsk, nei), var ikke et like ambisiøst verk som "Gods without men", men den var enda mer underholdende. Kunzru har stålkontroll på populærkulturen og harselerer blant annet heftig med både kjendishysteri og PR-byråer.

En del av datavirus-tematikken som er sentral i boken er muligens datert, bare få år etter utgivelsen. Men innholdet i Kunzrus kritikk er jo fortsatt like relevant. Han viser på glimrende vis hvor galt det kan gå når alle de digitale hjelpemidlene vi tar for gitt hver dag plutselig forsvinner.

Han rekker også å se nærmere på kynisk amerikansk arbeidsinnvandring og indisk Bollywood-galskap. En del av personkarakteristikkene virker kanskje enkle, men Kunzru greier å si svært mye fornuftig om kulturforskjeller gjennom sine fire hovedpersoner: Datanerden fra India, reklamebyrå-klysa fra England, Bollywood-filmstjernen og kvinnen i PR-byrået.

Da jeg hørte Kunzru på Kapittel snakket han en del om ny digital kommunikasjon, og var blant annet fascinert over at så få forfattere tok opp dette emnet. Hvorfor er så få forfattere opptatt av teknologien som forandrer livene våre? "It's not about how the box works. I'm more interested in what the box does," sa han.

"Overført" er uansett en til tider hysterisk festlig galskapshistorie, og som med all intelligent humor setter latteren seg ofte fast i halsen.

Anyone on foot in suburban California is one of four things: poor, foreign, mentally ill og jogging.

• "Mine revolusjoner" av Hari Kunzru
  • "Guder uten mennesker" av Hari Kunzru