Et rike for sultne sjeler

av (forfatter) og Ellen Christensen (oversetter).

Juritzen forlag 2012 Innbundet

Etter et vondt samlivsbrudd føler Marina Lucero seg fortapt og aleine. Hun bestemmer seg for å åpne hjemmet sitt for ei gruppe villfarne sjeler; den mishandlede nabokvinnen, hennes alkoholiserte søster, hennes formålsløse nevø og hans beste venn. Huset blir fullt, men Marina føler at det fortsatt er noe som mangler. Hun forsøker å finne mening i Gandhi, Dalai Lama og en prest.

Marina er en 33 år gammel latinamerikansk singel kvinne som lever et hjertevarmt, men hektisk og kaotisk liv. Med en far som mediterer og en mor som er nonne, bør åndelighet komme lett for Marina. Det gjør det ikke. Etter et vondt brudd føler hun seg fortapt og alene. Hun bestemmer seg for å åpne hjemmet sitt for en samling med villfarne sjeler - den mishandlede abokvinnen og hennes alkoholiserte søster, hennes formålsløse nevø og hans fortvilte beste venn. Når huset er fullt, men hjertet hennes fortsatt føles tomt, søker Marina etter visdom i Gandhi, Dalai Lama og en santería prest. Mens Marina sliter med å balansere skuffelser og gleder i hverdagen, lærer hun at når det kommer til indre fred og dem vi elsker, kan litt kaos fører til mye lykke. Et rike for sultne sjeler er en lun og humoristisk roman om troen på det gode i mennesker.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282052160

EAN 9788282052160

Marina har blitt forlatt av kjæresten Rudy, og føler seg veldig alene. Hjemmet hennes blir derfor sakte men sikkert fylt opp av andre villfarne sjeler som nevøen som har blitt kastet ut hjemmefra, den mishandlede nabokonen og søsterens eks-kjæreste. I tillegg dras hun i forskjellige retninger både på jobb og av Rudys datter.

Boka kan virke litt kaotisk i starten, men den tar seg opp og blir en koselig historie tross alt.

Jeg går inn på kjøkkenet for å lage en kopp, og lurer på hva som har skjedd med ord som vær så snill og tusen takk. Er de blitt fullstendig umoderne i disse dager? Vil de etter hvert dø fullstendig ut, eller bare falme vekk som rare anakronismer som De og Dem?

Jeg gisper av skrekk da jeg i det mørke soveromsvinduet skimter et ansikt - en uklar, plaget maske av frådende raseri. Jeg snubler bakover og tenker Efrem! Men ansiktet trekker seg tilbake det også, og jeg kjenner igjen mitt idiotiske speilbilde, forvrengt i det ruglete glasset. Med skjelvende fingre vrir jeg om haspen og låser vinduet før jeg drar ned gardinene.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Mål: 20
Lest: 17

• "Boken om galskap og helbredelse - roman" av Regina O'Melveny
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "I kjetterens fotspor" av Susana Fortes
  • "Tangodanseren" av Arturo Pérez-Reverte