Golemen & dsjinnen

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

Frankenstein møter dagens fantasy. Chava er en golem, en magisk skapning laget av leire og pustet liv i av en polsk rabbiner som ønsket seg en kone og et nytt liv i Amerika. Men på båten over Atlanteren dør han, og Chava er dermed helt alene da hun ankommer New York i 1889. Mens hun prøver å skape en tilværelse i sitt nye hjemland, og skjule hva hun egentlig er, treffer hun et annet overnaturlig vesen. Ahmad, en jinni skapt av ild, som nettopp er sluppet løs fra den kobberflasken som har vært hans fengsel i tusen år. Gjennom dere øyne ser vi oss selv, menneskene, og alle våre merkelige egenskaper og fikse ideer. Dette er en bemerkelsesverdig og uforglemmelig forestilling som utspiller seg i grenselandet mellom virkelighet, eventyr og religiøs mystikk. En fabel om å være en fremmed, men også en historie om et usannsynlig vennskap mellom to rake motsetninger, som til slutt kanskje vil redde dem begge.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013