Norge om våren

Oktober 2017 Innbundet

"Strømmen har vært borte i halvannet år. Noe vi er skyld i selv. Og ikke skyld i. Det er komplisert, minner jeg meg om. Det gjelder hele landet. Hele verden. En nedoverspiral som begynte med en enkel liten solstorm. Etterfulgt av ei kortvarig, men veldig lovløs tid."

Enarmede Frank er en av de overlevende etter apokalypsen. På en gammel husmannsplass lager han et slags hjem av stein og presenning. Nede i bygda møter Frank andre gjenlevende for å bytte hermetikk og salt mot rugbrød og smør. På den lokale fotballbanen dukker det opp stadig flere hvite pinnekors.

I sin ensomme nybyggertilværelse har Frank kun selskap av bikkja Blondi. Det skal bli en kald og mager vinter. På det sprakende radiosambandet skraller stemmen til en som kringkaster fra Oslo og kaller seg Kongen. Frank får ferten av konspirasjon.

"Norge om våren" er en usivilisert og visjonær fortelling der ingen karakterer er uten skavanker, og der ingen krok er trygg.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2017

Genre Dystopier

Dette er egentlig en oppfølger til Øens forrige bok «Tellemarc», uten at man trenger å lese den første boka. Det er små hint her og der som gjør at man får en god forståelse av første bok.
Elektrisiteten har nå vært borte i halvannet år på grunn av kraftige solflekker, og det er overleverne som fortsatt er i live.
En lettskrevet dystopi fra traktene i Vergårshei, hvor hovedpersonen Frank trenger all den kløkt han kan oppdrive for å klare seg. Det største problemet hans er at han mangler en hånd hvor han har fått påmontert en krok i stedet.
Alt i alt synes jeg det er en god bok

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her er en liste over dystopier som man i utgangspunktet tror er en «vanlig» roman

• "Boogaloo - roman" av Morten Øen
  • "Kvelertak - roman" av Anna Skjervum