Ansikter i vannet

av (forfatter) og Kari Risvik (oversetter).

Pax 1993 Innbundet

Istina Mavet, bokas hovedperson, blir tatt hånd om av samfunnet og tilbringer nesten 9 år av sitt liv på sinnssykehus. Skildringen er fra New Zealand i 50-årene, men gir ekko i mange land. Det er insulinbehandlingens, elektrosjokkenes og lobotomiens tid. Om å være menneske ved yttergrensene av det en kan bære.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1993

Omtalt tid Etterkrigstiden

Istina Mavet er bokens hovedperson. Totalt tilbringer hun 9 år av livet sitt på psykiatrisk sykehus, eller som de ble kalt på 50-tallet - sinnssykehus. Istinas historie er fra New Zealand, men den er ikke så annerledes enn historier fra andre deler av verden. Det er en tid der elektrosjokk, insulinbehandling og lobotomi råder.

Det er hjerteskjærende lesning, og forfatteren vet hva hun snakker om. Hun var selv innlagt i flere år, feilaktig diagnostisert som schizofren.

Boka er en del av juniutfordringen til "1001bøker lesesirkel", der det skal leses en forfatter fra Afrika/Asia/Oseania.

Samtalen er den muren vi bygger mellom oss og andre, altfor ofte med slitte ord som brukte og knuste flasker som forveksles med edelstener når de fanger opp sollyset, der de ligger innfelt i muren.

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.