Oscar Wildes heis

noveller

Cappelen Damm 2005 Innbundet

Boka inneholder 12 noveller om fallhøyde og kunsten å overleve. Novellene spenner over et stort register når det gjelder tid, stemning og stil. De fleste foregår i Oslo, på 60-tallet, 70-tallet og vår egen tid.I tittelnovellen er en gift mann på hemmelig tur til Paris, til hotellet der Oscar Wilde døde og der en skjebnesvanger scene nå utspiller seg.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202244842

EAN 9788202244842

Serie Cappelens storbøker

En grei novellesamling fra Lars Saabye Christensen. Overlagt utroskap og utenomjordiske lyder i NRK's radiounderholdning var historiene som falt mest i smak. Dessverre hadde jeg større glede av Christensens briljering med språket enn historiene i seg selv. Dette oppfatter jeg som et svakhetstegn. Derfor en firer.

Det er vanligvis en ren nytelse å lese bøkene til Lars Saabye Christensen, men å høre fortellingen som lydbok var en stor skuffelse. Å lese inn en bok er en kunst, og gode opplesere formidler med en slik innlevelse at man blir dratt inn i fantasiens verden, slik som gjerne skjer når man sitter rundt leirbålet en sen sommerkveld og noen tar ordet for å fortelle en røverhistorie. Men slik er det ikke når Kim Haugen leser Oscar Wildes Heis. Stemmen er stort sett så monoton at dødsangst i en flystyrt høres omtrent ut som kjedsomhet i en drosjekø, og stemmeleiet er lagt slik at man får følelsen av at det er lesestund i barnehagen.

Gjennom 12 noveller har Lars Saabye Christensen tegnet noen høyst forskjellige stemningsrapporter av meget høy kvalitet. Selv liker jeg best novellene hans med barn i sentrum.

I novellen "Morderne" beskrives et skjørt og gryende vennskap mellom jeg-personen og Robert, hvis far senere skal vise seg å være en morder. Og i "Gaven" fortelles historien om gutten som er en mester i å skrive ønskelister. Felles for novellene om barn er gjerne et distansert forhold mellom foreldre og barn på Oslos vestkant.

I novellen "Hvilestedet" møter vi forfatteren som etter å ha vunnet en større litterær pris, får en gave i form av penger til en valgfri stol fra sitt forlag. Når han senere velger å kjøpe en billig stol fra IKEA, vekker dette stor bestyrtelse og vantro. Denne novellen er en liten skatt!

Ellers må jeg si at temaet flygel, som til en viss grad går igjen i Saabye Christensens forfatterskap, fascinerer meg - her i novellen "Hjelpemannen", og som ender med at flygelet styrter ned trappene under flytting og nærmest knuses til pinneved ...

Kim Haugen som oppleser fungerte meget, meget godt!

Han tenkte: tausheten er den feilfrie tale.

Ingen gikk lenger i land her og heller ingen kom over fjellet. Bare stillheten ble.

Hun reiste seg, ydmyket og rasende, den skumleste av alle menneskelige kjemier, for mellom raseriet og ydmykelsen ligger den korteste av alle lunter...

bakerst i den ene kladdeboken lagde jeg en liste over alle vennene mine. Øverst skrev jeg Robert. Jeg ble sittende en stund, stirret på kulepennen, og kom ikke lenger.

De andre guttene satt på altanen og vinket da de fikk øye på meg. De så ut akkurat som i fjor. Vi var guttene som ikke ble eldre. Vi vokste heller baklengs, vi ble yngre og yngre, helt til vi bare forsvant.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Bøker jeg har lest i 2011, oppdateres fortløpende.

Bøker lest i 2013.

oppdateres:)