Himmelblomsttreet

Cappelen 2008 Innbundet

Jens Oder Flirum, senhor Yenso, vender tilbake til Europa etter flere år i Sør-Amerika, for å gjennomføre Den Store Planen. Boka handler om kollisjonen mellom to kulturers naturerkjennelse og verdigrunnlag, vevet inn i hovedpersonens egen streben etter innsikt og forståelse.

«Vi er to menn. Du er knapt førti, jeg litt yngre. Vi sitter i det grønneste av alt grønt. Hør alle lydene. Det er ingen gråt. Jungelen gråt heller ikke da min landsby ble brent og alle mine døde. Jungelen kan ikke gråte. Jungelen føder stadig nytt liv. Milliarder på milliarder av nye liv. Dette må vi passe på, Yenso, du og jeg, kanskje er det derfor vi sitter her nå, nettopp fordi du og jeg skal passe på denne jungelen som det aller viktigste på hele denne kloden.»

Hoverpersonen i Himmelblomsttreet Jens Oder Flirum - alias Yenso - sitter sammen med kameraten Mino i Amazonas-jungelen. Hensynsløs kapitalistisk utnytting har ødelagt jungelen. Dette skal de bekjempe.
Jens Oder Flirum vender tilbake til Europa for å iverksette Den Store Planen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202282790

EAN 9788202282790

Omtalt sted Europa Sør-Amerika

Jeg har nå lest ferdig Himmelblomsttreet, og jeg er helt målløs. Etter den første boka, Mengele Zoo, var jeg nervevrak i to dager sammenhengende etterpå. Det var første gang jeg leste så brutalt om hvordan verden faktisk er, og den åpnet mitt da 13 år gamle sinn, og fikk meg til å se sannheten. Hvis jeg ikke hadde lest Mengele Zoo først, ville denne boka også hatt samme effekt. Dette er ei bok som får det til å gå trill rundt i hodet mitt, men samtidig får meg til å både le og gråte. Det europeerne gjør med regnskogen, -og det kun for å tjene penger!- er et viktig poeng som gjør meg flau over å være født i denne landsdelen. Ei sterk, om enn noe tunglest, bok, som har briljante poenger, og som virkelig fortjener og leses. Terningkast seks!

Vanskelig å plukke ut den beste boka fra Nygårdshaugs eminente forfatterskap, men dette er min favoritt, og er hakket bedre enn Mengele Zoo og Prost Gotvins geometri.

En nydelig skrevet bok med gjennomtenkte metaforer og parralleler. Den er tunglest, men gir deg mye innsikt og lærdom. verdt å lese

Et godt tegn på at en bok er drivende god når du umiddelbart har lyst til å lese fortsettelsen i en neste bok. For en spennende slutt! Syntes boka var litt langtekkelig de første omtrent 100 sidene. Etter dette en ren fornøyelse å lese. Så veldig viktig at naturen settes i fokus, og at det vises at den er roten til alt liv.

Mino-trilogien bok 2

Til helvete med hvor jeg er, hvem jeg er, hva jeg er. Jeg ER

Et speilbilde blir ikke ødelagt om selve speilet knuses,- hver enkelt bit, hvert enkelt fragment inneholder hele virkeligheten.

Det er trommer i mitt blod. Mange trommer. Alle trommer ditt navn, hele tiden ditt navn.

Han kjente alt for godt dette landets historie, jungelfolkenes tragedie. De ville alltid være taperne. De kunne aldri vinne en krig mot verdens mektigste konserner, mot Verdensbanken, mot den vestlige og østlige verdens hensynsløse jakt på kortsiktig profitt, mot deres higen etter stadig mer vekst, høyere levestandard og økt forbruk.

Kloden led av en sykdom verre enn kreft, et virus som truet med total utslettelse. En blind bakterie skapt i hans kultur, av den europeiske tradisjon. En sykdom som åt og åt og aldri ble mett. Som erstattet alt det grønne med grå asfalt, stinkende røyk, rustne blikkfat, dynger av plast, Spearmint tyggegummi og Marlboro sigaretter, dynger av søppel, av overflod, cocacola-flasker og kondomer, bilvrak, mer asfalt, mer røk, stadig mer som kunne forbrukes, kastes, overflødiggjøres; sprakende radioer og TV-apparater, basketball-luer, whisky, spilleautomater, syntetisk lykke og neon, mer asfalt, mer møkk, mer søppel og hele ørkner av ufruktbar jord.
Slik var det. Det var slik det skulle bli.

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Rett og slett dei beste bøkene eg har lest hittil, i mitt 20 år gamle liv.

Bøker jeg har lest i 2011, oppdateres fortløpende.

Kronologisk oversikt over hva jeg har lest i 2014 eller ønsker å lese.
Målet er 30 bøker.

• "Søthjerte - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Afrodites basseng - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Dverghesten" av Gert Nygårdshaug
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Nullpluss pluss" av Gert Nygårdshaug
  • "Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug