Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje

av (forfatter) og Per Dybvig (illustratør).

Aschehoug 2010 Innbundet

Doktor Proktor, Lise og Bulle står overfor en grusom invasjon fra det indre verdensrom, kvelerslanger i kloakken og sjufotete peruvianske sugeedderkopper, blant mye annet. Dette er den tredje boka om Doktor Proktor.

ISBN13 9788203252846

EAN 9788203252846

Serie Doktor Proktor (3)

Genre Humor

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Barn og ungdom 2010 Illustrasjonsprisen 2010

"Vi rekker opp hånda når vi vil spørre om noe, Bulle!" sa frøken Strobe strengt.
"Ja, det gjør dere sannelig," sa Bulle. "Men jeg kan ikke se at dere får noen bedre svar av den grunn. Min metode, frøken Strobe, er å bare gripe ordet..."

"Hva gjør vi nå?" sukket Lise. "Enkelt," sa Bulle og hoppet opp på bordet."Nå iverksetter De Overvinnelige selfølgelig plan B." "Som er?" "Er og er," sa Bulle. "Vi må først legge den, naturligvis. Men den blir kjempefin. Plan B for Bulle. En nydelig, liten, fregnete plan. Like genial som den er elegant og enkel. Kort sagt; en plan B som er så god at det er ubegripelig at den ikke var plan A!"

Lise så seg rundt og trakk inn lukten. Alle hjem luktet noe. Ja, bortsett fra hennes eget, da. Men det var vel slik alle hadde det, tenkte hun, man kjenner ikke hvordan det lukter hjemme hos seg selv. Og hjemme hos Bulle luktet det ... ja, hva luktet det egentlig? Sigaretter og parfyme, kanskje? Det luktet i hvert fall ikke slik Bulle luktet, han luktet nesten ingenting, bare litt Bulle.

Grenselosen het Kaasa og var så gammel at ansiktet hans å ut som en stabel med pannekaker, så rynkete var det.

Det var så stille at man kunne høre en nål falle i snøen.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

• "Doktor Proktor og det store gullrøveriet" av Jo Nesbø
  • "Doktor Proktors tidsbadekar" av Jo Nesbø