Himmelblomsttreet

Cappelen Damm 2010 E-bok

Jens Oder Flirum, senhor Yenso, vender tilbake til Europa etter flere år i Sør-Amerika, for å gjennomføre Den Store Planen. Boka handler om kollisjonen mellom to kulturers naturerkjennelse og verdigrunnlag, vevet inn i hovedpersonens egen streben etter innsikt og forståelse.

ISBN13 9788202314811

EAN 9788202314811

Serie Mino (2)

Omtalt sted Europa Sør-Amerika

Jeg har nå lest ferdig Himmelblomsttreet, og jeg er helt målløs. Etter den første boka, Mengele Zoo, var jeg nervevrak i to dager sammenhengende etterpå. Det var første gang jeg leste så brutalt om hvordan verden faktisk er, og den åpnet mitt da 13 år gamle sinn, og fikk meg til å se sannheten. Hvis jeg ikke hadde lest Mengele Zoo først, ville denne boka også hatt samme effekt. Dette er ei bok som får det til å gå trill rundt i hodet mitt, men samtidig får meg til å både le og gråte. Det europeerne gjør med regnskogen, -og det kun for å tjene penger!- er et viktig poeng som gjør meg flau over å være født i denne landsdelen. Ei sterk, om enn noe tunglest, bok, som har briljante poenger, og som virkelig fortjener og leses. Terningkast seks!

Vanskelig å plukke ut den beste boka fra Nygårdshaugs eminente forfatterskap, men dette er min favoritt, og er hakket bedre enn Mengele Zoo og Prost Gotvins geometri.

En nydelig skrevet bok med gjennomtenkte metaforer og parralleler. Den er tunglest, men gir deg mye innsikt og lærdom. verdt å lese

Et godt tegn på at en bok er drivende god når du umiddelbart har lyst til å lese fortsettelsen i en neste bok. For en spennende slutt! Syntes boka var litt langtekkelig de første omtrent 100 sidene. Etter dette en ren fornøyelse å lese. Så veldig viktig at naturen settes i fokus, og at det vises at den er roten til alt liv.

messericing

Til helvete med hvor jeg er, hvem jeg er, hva jeg er. Jeg ER

Et speilbilde blir ikke ødelagt om selve speilet knuses,- hver enkelt bit, hvert enkelt fragment inneholder hele virkeligheten.

Det er trommer i mitt blod. Mange trommer. Alle trommer ditt navn, hele tiden ditt navn.

Jeg tenker, ergo er jeg? En flik av befriende klarhet streifer meg, den som et øyeblikk kom over Descartes da han lå og nøs i sitt vinterkvarter i Neuburg og spiste bedervet fisk fra Donau slik at han kom til å betvile både det ene og det andre, og jeg tørker omhyggelig den grønne guffen bort fra ansiktet. Til helvete med hvor jeg er, hvem jeg er, hva jeg er; jeg er.

Menneskets historie var ung. Det hadde såvidt nådd trassalderen.

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Bøker som tar opp tematikken klima, miljø og økologi.

Rett og slett dei beste bøkene eg har lest hittil, i mitt 20 år gamle liv.

Bøker jeg har lest i 2011, oppdateres fortløpende.

• "Søthjerte" av Gert Nygårdshaug
  • "Afrodites basseng - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Dverghesten" av Gert Nygårdshaug
  • "Zoo Europa - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Nullpluss" av Gert Nygårdshaug
  • "Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug