Verdensmestrene

Tiden 2010 Innbundet

Oslo, 1982. Det er ski-VM og Oddvar Brå brekker staven. For Remi fra Oppsal, Simone fra Husebygrenda, Lars fra Gulleråsen, og Amar fra indisk Punjab, nå Haugerud, blir livet aldri mer det samme. Gjennom disse fire personene fra fire ulike miljøer gir boka en beskrivelse av de endringene som Oslo gjennomgikk på begynnelsen av 80-tallet. Romanen fortsettes i Hauk og due.

En by. Ett år. Fire familier.

Året er 1982. To skiløpere kommer tett i tett forbi Gratishaugen. Den ene rykker ut til siden. Den andre følger etter, men faller slik at den første brekker staven. For Lars fra Gulleråsen, Simone fra Husebygrenda, Amar fra Haugerud og Remi fra Oppsal blir livet aldri mer det samme. Lars Meltzer bor i Hemingland, der Meltzer-slekten har holdt til gjennom generasjoner, en tradisjonsrik ansamling advokater i direkte linje tilbake til nasjonens grunnleggere og en familiekultur preget av langsiktighet, nøysomhet og nærhet til Nordmarka. Bare noen kilometer unna vokser Simone Bugge Kristoffersen opp i et radikalt nabolag der nye strømninger skaper konflikt mellom generasjonene. Sammen med sin mor og lillesøster kommer Amar Singh fra indisk Punjab til Fornebu for å gjenforenes med sin far, men Oslo og Haugerud er på ingen måte slik han hadde forestilt seg. Remi Halvorsen er arbeidersønn i en blokk på sosialdemokratiske Oppsal, der ingen ser ham som den han egentlig vil være. Gjennom de fires kryssende liv og erfaringer tegner Henrik H. Langeland et litterært bilde av de dyptgripende endringene Oslo gjennomgikk tidlig på 1980-tallet, hendelser som skulle komme til å forandre Oslos sosiale landskap i større grad enn kanskje noe annet tiår.Henrik H. Langeland (f. 1972 i Oslo) fikk sitt store gjennombrudd som forfatter med romanen Wonderboy i 2003. I 2007 kom Francis Meyers lidenskap, lagt til Universitetet i Oslo der forfatteren selv har tatt doktorgraden med en avhandling om Marcel Proust. Langeland var redaktør for det litterære tidsskriftet Vinduet fra 2005 til 2008. Han bor og arbeider vekselvis på plassen Jordbærbakken i Nordmarka og på Kampen i Oslo.

Forlag Tiden

Serie Oslo-syklus (1)

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Oslo

Oi oi oi, dette er bra! Har skrevet noe mer om det her.

Utrolig god fortellerkunst. Jeg ble sugd inn i skildringene. Anbefales!

Langeland skriver godt. Men jeg synes romanen var for lang og det ble for mange detaljer rundt skisport etter min smak. Det må også sies at jeg har lest oppvekstromaner jeg har likt bedre. Med et mer spennende persongalleri og mer nerve i fortellingen. Tove Nilsen, om Tove og Goggen, som et eksempel syntes jeg var bedre enn romanen til Langeland. Link til et blogginnlegg der jeg bl a har sitert fra romanen

Verdensmestrene er en kjempe bra bok som jeg anbefaler for alle aldere. Den er lærerik og morsom. Henrik Langeland skiver meget godt og varier språk. Det er fire gutter som blir presset hardt på langeren og er noen skikkelige pøbelunger. De vokser opp sammen i et radikalt nabolag det nye strømninger skaper konflikt mellom generasjonene.

Kunne ha vært komprimert noe ved å utelate et par fokusfamilier. Ord og uttrykk er også kanskje repeterende til tider.

Menneskelivet er en eneste lang utveksling av håp mot minner.

Det er ikke bestandig at livene våre utvikler seg slik vi har håpet og trodd, Laurentius. Det kan være smertefullt, men du må love meg å være tapper. Du har et sjeldent følsomt sinn. Uansett hva som kommer, må du alltid huske å bevare et stykke himmel over ditt liv.

Aldri er et veldig kort ord for noe veldig langt.

Hvis dere ikke behandler skiene deres som kvinner, vil de ikke danse med dere. Og hvis ikke skiene vil danse med dere, blir dere aldri gode langrennsløpere.

Ingen er tre hundre og seksti graders drittsekker.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Følger trenden og lager liste

Mens vintersportsøvelsene ruller over skjermen kan man fylle på med litteratur som setter fous og pserspektiv på temaet. Her er mine forslag

Rett og slett dei beste bøkene eg har lest hittil, i mitt 20 år gamle liv.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Hauk og due" av Henrik H. Langeland
  • "Fyrsten - roman" av Henrik H. Langeland