Francis Meyers lidenskap

Tiden 2007 Innbundet

Den 53-årige litteraturprofessoren Francis Meyer tror han lever godt med sitt tilbaketrukne aleneliv, helt til han en dag, på første forelesningsrad, oppdager Nadia Reza Lindtner. Hun er 26 år gammel, norsk-iransk masterstudent, og hun vil ha ham som veileder. Samtidig blir Francis trukket inn i det besynderlige funnet av et 300 år gammelt Petter Dass-manuskript - som raskt skal vise seg å romme mer enn noen aner.

Om lidenskap og litteratur i ny spenningsroman fra forfatteren av Wonderboy Litteraturprofessor Francis Meyer lever et behagelig og tilbaketrukket liv, helt til han en dag, på første forelesningsrad oppdager Nadia Reza Lindtner, en 26 år gammel norsk-iransk masterstudent som vil ha ham som veileder. Samtidig blir Francis trukket inn i den forførende oppdagelsen av et 300 år gammelt Petter Dass-manuskript . som raskt skal vise seg å romme mer enn noen aner.Historien oser av spenning, forelskelse, satire og intriger. Denne boken er umulig å legge fra seg!

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205376618

EAN 9788205376618

Omtalt sted Oslo

Denne likte jeg. Her var det mat av flere slag. Kunnskap om litteratur. Interessante person og miljøskildringer og en ganske allsidig komposisjon.
Jeg kom tilfeldigvis over boka - (takken for en malerjobb), og med Fyrsten og Wonderboy i lesehylla fra før, var det en fin gave. (Av de to likte jeg Fyrsten best.) Francis Meyer kom på andreplass.
Miljøet; støvete professorer på Blindern kobla til studenter, med venner og kjendiser i kulissene.
For de som har sett Big Bang Theory er det lett å assosiere hva denne boka handler om. Skarpe intellektuelle hjerner med sosial intelligens som står til stryk. Enten liker man det, eller så synes man det er tåpelig. (Og tåpelig er det, naturligvis, der ligger jo humoren.) Ei viktig og interessant problemstillingen er hvordan professorenes antipatier og forelskelser spiller inn på behandling av studentene og de karakterene de får. Objektivitet i karakterfastsettinga? Nei, det finnes da viktigere ting i livet.
Og bakom svever Petter Dass og Umberto Eco.

Norge er et fantastisk land, drikker du lettøl på fest, tror alle du er avholdsmann, men drikker du lettøl i lunsjpausen, tror alle du er alkoholiker.

Det var lenge siden han hadde deltatt på på noe nasjonal forskningsseminar, og han visste hvorfor: Slike "tverrfaglige" seminarer hadde en lei tendens til å ende i "tverr faglighet"...

Ingen fikk panikk - ikke før en ung, oversminket flyvertinne brøt sammen og hylte "Herregud! Me ska dø!", for så å besvime langflat i midtgangen. Da utbrøt det til gjengjeld full oppstandelse.

Og stadig står det oss fritt å si at det å befolke lesernes drømmer ikke nødvendigvis vil si å lulle dem i søvn. Det kan bety å utfordre dem.

Fremfor alt er det forskjell på den tekst som vil forme en leser, og den tekst som vil komme leserens ønsker i møte. I det siste tilfelle har vi bøker som er skrevet og utformet over en lest som passer for serieproduksjon.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Har i det siste kommet over bøker hvor bøker har en sentral plass i handlingen. Alle bokelskeres drøm eller;-) Tenkte det kunne være morsomt å lage en liste på det, her er en start. Trenger hjelp til å fylle på...

I boka "Eselører" har mange bokfolk laget sine 10 på topp lister! Her kommer min og jeg utfordrer samtidig andre til å lage sine lister!

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

• "Hauk og due" av Henrik H. Langeland
  • "Verdensmestrene" av Henrik H. Langeland