Drømmenes land

Tiden 2008 Innbundet

Boken handler om politimannen Lance Hansen som finner en ung norsk turist drept ved Lake Superior i Minnesota, USA. Eirik Nyland fra KRIPOS i Norge blir sendt over som hjelp i etterforskingen. Lance Hansen finner paralleller med en annen drapssak knyttet til det samme stedet. Han oppdager senere at det involverer hans egen familie og mørke familiehemmeligheter kommer til overflaten. Dette er den første boka i Minnesota-trilogien.

Drømmenes land er historien om to drap begått på samme sted med 100 års mellomrom. Den norskættede politimannen Lance Hansen finner en ung norsk turist drept ved bredden av Lake Superior i USA. Han er brutalt slått i hjel med et balltre eller en øks. Eirik Nyland fra KRIPOS blir sendt fra Norge for å bistå i saken. Omtrent samtidig kommer Lance på sporet av det han mener må være et mord begått på samme sted, bare hundre år tidligere, og som involverer hans egen slekt fra Halsnøy på Vestlandet. Familien blir også etter hvert involvert i mordet på den norske turisten, og Lance er til slutt overbevist om at han vet hvem morderen er. Men han kan ikke si noe. For sier han det han vet, vil hele hans verden rase sammen.Gjennom fortellingen om to mord, med 100 års mellomrom, beskriver Drømmenes land forholdet mellom menneske, historie og landskap. Med stor eventyrlyst spinner Vidar Sundstøl en vev av fortellinger .; om kanopadlende franske pelshandlere, om ojibway-indianere, om norske og svenske innvandrere, om medisinmannen Swamper Caribous spøkelse, og, ikke minst, vår tids etterkommere av de skandinaviske pionerene, som Lance Hansen. Alt på samme tid som mordetterforskningen går mot sin ubønnhørlige oppklaring.Vidar Sundstøl (f. 1963) debuterte i 2005 med romanen Kommandolinjer. Drømmenes land er hans fjerde roman. Forfatteren har selv bodd på The North Shore, området ved Lake Superior der romanen utspiller seg, og kjenner historien og landskapet svært godt. Drømmenes Land er den første romanen av tre om Lance Hansen og The North Shore.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2008

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted USA Vestlandet

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2008

Denne boken hadde jeg lest så variende omtaler av at jeg rett og slett måtte finne ut om den var så ille eller fantastisk som jeg hadde lest.
Jeg likte den ganske godt, og det at den ikke er fullstappet av krim og groteske detaljer gjorde absolutt ingenting. Og jeg likte at det var opptil flere historier rundt det hele, både fra nåtid og langt tilbake i tid. Historiene om indianerne i området var interessante, og jeg fikk faktisk lyst til å lese mer om emnet.
Jeg kommer nok til å lese neste bok av Sundstøl også

Andre bok i den prisvinnende Minnesota-trilogien. De døde er en intenst spennende psykologisk jaktthriller. Den norskættede politimannen Lance Hansen sliter med samvittighetskvaler etter drapet på en ung norsk turist ved bredden av Lake Superior i USA. Lance er overbevist om at en mann er uskyldig dømt, og at broren hans, Andy, er den riktige mor

passe spennende, men interesant i forhold til utvandringen til USA-

Drømmenes land, De døde og Ravnene er fantastisk flotte bøker. De er veldig stillestående. Tilsammen utgjør de en meget tykk bok, men det skjer ikke så veldig mye i dem. En leser mange naturbeskrivelser og karakterbeskrivelser, men først og fremst Lances tanker. Og han funderinger rundt både det gamle og det nye mordet. Til slutt må han handle. Men hva velger han å gjøre?
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Det er rart..., sa Inga. "Jeg har levd hele mitt liv ved innsjøen, men det er bare en sjelden gang at jeg ... legger merke til den."

Har satt meg et mål om å lese minst 26 bøker i løpet av året, så skal vi se om jeg kommer i mål. 26 er ok, alt under er litt lite og 52 ville vært bra.

At det er kvalitet og ikke kvantitet som teller, sa du? Nei, det som teller er variasjon.

"rått og råde"

• "De døde" av Vidar Sundstøl