Besettelsen

thriller

Tiden 2013 Innbundet

En thriller i internasjonalt format fra den prisvinnende og kritikerroste Vidar Sundstøl.

For å finne sannheten om sin far må han finne sannheten om Alexander den stores grav.
Reisejournalisten Clive Ohre blir brutalt overfalt i.Alexandria av noen som tydelig er ute etter én ting: en romersk mynt Clive fikk av sin far mange år tidligere. Faren, en norsk arkeolog, forsvant sporløst i.Pompeii da Clive var 14 år gammel, og ingen har kunnet forklare hva som skjedde med ham.
Clive er i Alexandria for å lage en reportasje om jakten på Alexander den stores myteomspunne grav for tidsskriftet «Lost Worlds». I Egypt møter Clive den vakre egyptisk-amerikanske arkeologen Aisha Badawi..Da en av kollegaene hennes blir funnet skutt og drept, og den siste samtalen registrert på offerets telefon er til Clive, befinner han seg med ett på vei til avhør, mistenkt for drap. Og drapsmistanken skal snart bli det minste av Clives problemer, i en verden der de færreste er den de gir seg ut for å være.
Sterke krefter jobber for å løse mysteriet rundt Alexander den stores grav, men det er også dem som ønsker at hemmeligheten skal forbli bevart. For enhver pris.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2013

Genre Thrillere

Omtalt sted Egypt

"Besettelsen" er underholdende historisk spenning i sjangeren som har gjort Dan Brown til mangemillionær. Sundstøls bok er en minst like effektiv pageturner som Browns siste roman, bare ikke like belærende om det historiske grunnlaget.

Hovedpersonen, den norsk-engelske arkeologijournalisten Clive Ohre var et trivelig bekjentskap. Som en langt mer klønete utgave av Indiana Jones får han gjennomgå på brutalt vis gjennom hele boken. Han blir grisebanket av mafiafolk, må krype gjennom søppelhauger og vasse gjennom kloakk.

Jakten på Alexander den stores grav er hovedtemaet, men vår mann Ohre er også på leting etter sin far som forsvant da han var 14 år. Jakten tar oss fram og tilbake mellom Italia, Island, England, Norge og Egypt. Kjærligheten til fortiden er tydelig og særlig er spennet og kontrastene mellom det kalde nord og det varme sør effektivt skildret.

Det høres jo unektelig litt kjent ut dette her. Hvor mange bøker har jeg ikke allerede lest som handler om en eller annen hemmelighet fra fortiden, som én spesiell mann har evner til å klare å løse, men han blir motarbeidet både av skurker og politi?( Og jeg lar meg aldri slutte å irritere av at totalt uskyldige mennesker lyver og rømmer fra politiet – ville de ha gjort det i virkeligheten?)
Så jeg innrømmer at jeg var ganske forutinntatt da jeg startet på denne boka, og hadde både Dan Brown- og Tom Egeland-kopi i bakhodet.

Men boken overrasker med å være utrolig spennende, velskrevet og gjennomtenkt. Det blir ikke den klisjeen og etterligningen jeg var redd for at det kunne være. Dette er en type historier som virkelig kan nagle en leser til sidene hvis forfatteren bare skriver spennende og interessant nok. Og det synes jeg Vidar Sundstøl gjør i denne boka.

Vi veksler mellom nåtid og jakten på sannheten om Alexander den stores grav og Clives flukt fra politiet og skurkene, (som vi aldri med sikkerhet vet hvem egentlig er), og tiden fra da faren forsvant. For samtidig med at Clive forsøker å nøste opp i mysteriet om graven, innser han også at dette har en direkte sammenheng med farens forsvinning, og at han kanskje vil være i stand til å løse også dette mysteriet.

Dette er den første boken jeg har lest av denne forfatteren, men den gjorde at jeg nå kommer til å oppdatere meg på hans forfatterskap, for Sundstøl kan å skrive bøker!

Blir bara sömnig när jag läser denna bok. tappar bort mig i handlingen gång på gång för det är så tråkigt.

"Besettelsen" er ingen god spenningsbok. Språket er til tider dårlig, naivt og enkelt. Historien er forsåvidt grei nok, men Sundstøl klarer ikke å følge sin egen fortelling, det blir usammenhengende og sprikende. Noen skulle lest korrekturen bedre på denne romanen for å gi forfatteren mulighet til å rette opp i strukturen og gitt historien mer troverdighet. Dette blir et forsøk, og bare et forsøk, på å gå Dan Brown i næringen. Og når sant skal sies er det for såvidt ingen stor oppgave, "Inferno" av nevnte Brown er rett og slett utrolig kjedelig, også.

Vanligvis liker jeg bøker som dette, men det var noe med skrivemåten som ikke traff. Jeg satt hele tiden og tenkte på Gert Nygårdshaug på tur, men muligens ligner hovedperson mest på forfatteren sjøl.

Guiseppe Villanova så muntert på sin norske kollega. "Har dere i det hele tatt fotball der du kommer fra?" spurte han.
"Nei, sa Gudmund, "men vi har noe som ligner."

• "Det tapte testamentet" av Eric Lustbader
  • "Mørkets engler" av R.J. Ellory