Ravnene

Tiden 2011 Innbundet

Lance Hansen har flyktet til Norge etter en jakttur som endte i et skuddrama mellom han og broren Andy. Lance mistenker at Andy har drept et menneske, og nå frykter han at Andy kommer til å hevne seg. Han plages av tanken på at en uskyldig mann kan bli dømt for noe Andy har gjort, og til slutt blir han nødt til å reise tilbake til hjemtraktene rundt Lake Superior. Dette er den tredje romanen om Lance Hansen.

Ny roman om den norskættede politimannen Lance Hansen.

Lance Hansen mistenker broren Andy for drap, og en jakttur ender i et skuddrama mellom brødrene. Lance er gått i eksil i frykt for hva Andy kan finne på som hevn. Samtidig plages han av tankene på at en mann kan være uskyldig dømt for noe Andy har gjort, og Lance trekkes tilbake mot hjemstedet Lake Superior. Der møter han Chrissy, Andys tenåringsdatter, som skal vise seg å spille en uventet rolle både for drapsmysteriet og i forholdet mellom de to brødrene.Med Ravnene viser Vidar Sundstøl hvilken sjelden evne han har til å spinne en nervepirrende vev av både ytre og indre historier. Romanen avslutter den kritikerroste Minnesota-trilogien.

Forlag Tiden

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Minnesota

Andre bok i den prisvinnende Minnesota-trilogien. De døde er en intenst spennende psykologisk jaktthriller. Den norskættede politimannen Lance Hansen sliter med samvittighetskvaler etter drapet på en ung norsk turist ved bredden av Lake Superior i USA. Lance er overbevist om at en mann er uskyldig dømt, og at broren hans, Andy, er den riktige mor

Vidar Sundstøl haler Minnesota-trilogien i land på anstendig vis.

Ravnene er langt bedre enn den svake andreboka i serien, De døde, men dessverre ikke like god som den første boka, Drømmenes land.

Alt i alt blir det en helt grei avslutning på serien, og Sundstøl skal ha skryt for at han faktisk klarte å overraske meg med løsninga på mordmysteriet.

Så du Bokprogrammet på NRK1 09.01.2014: Portrettserie med norske forfattere.(2:8) Vidar Sundstøl, Varighet: 28 minutter Første gang sendt: NRK2 01.10.2013 kl 20:55. Vidar Sundstøl har alle muligheter til å bli en internasjonal thrillerforfatter, sier forleggeren hans. Den første som kontakter meg får kjøpe boka Ravnene for kr 250,00 (Veil. pris kr 379,00) Tiden Norsk Forlag har også lansert en serie arkeologi-thrillere med journalisten Clive Ohre i hovedrollen. Den handler om den vestlige arkeologiens største mysterium, Aleksander den stores grav.

Drømmenes land, De døde og Ravnene er fantastisk flotte bøker. De er veldig stillestående. Tilsammen utgjør de en meget tykk bok, men det skjer ikke så veldig mye i dem. En leser mange naturbeskrivelser og karakterbeskrivelser, men først og fremst Lances tanker. Og han funderinger rundt både det gamle og det nye mordet. Til slutt må han handle. Men hva velger han å gjøre?
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

"rått og råde"

• "De døde" av Vidar Sundstøl