Skyggejakten

Damm 2003 Innbundet

Mange er misunnelige på den formuen som skraphandler Ingolf Holgersen har bygd opp gjennom et langt liv. De vet imidlertid ikke at han har diagnosen schizofren-paranoid, og at han i perioder tror at han blir forfulgt av alt og alle. Når Holgersen ringer sønnen Cato og forteller at en person har skutt etter ham, tror Cato at faren er syk igjen. Da det skjer en grusom katastrofe, går lensmann Ole Vik grundig til verks. Han finner ingen spor etter den mystiske angriperen, men så dukker det et uvanlig spor opp. Dette er den første romanen om Ole Vik.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788204083661

EAN 9788204083661

Serie Ole Vik (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Jeg likte denne førsteboka om Ole Vik, Cecilie Hopen & co. Jeg leste Jægers siste (kommende kirmroman) før dette (Monster), og var spent, men ble positivt overrasket. Dette er enkel og rett frem -krim, lettlest og litt lettbent, men sjarmerenede så det holder, og ja, litt koselig? Boka var spennende nok for meg, og jeg lot meg rive med. Skjærgårdskrim med snert, og en lunhet og varme over seg som mangler i mye av den hardkokte krimmen som finnes på markedet for tiden. Jeg ante hvordan det gikk tildels, samtidig var det flere tråder som var usikre helt til siste slutt. Anbefales hvis du vil ha en mykere kriminalroman, en politikrim uten for mye detaljerte voldskildringer.

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har oppdaget Jørgen Jæger tidligere, denne første boka om lensmann Ole Vik var en god begynnelse og de neste 4 ligger nå i bunken.... Litt stillferdig skjærgårdskrim som kan minne om Jørn Lier Horst. Jeg gleder meg til å følge lensmannen videre!

lensmann Ole Vik. Ett hyggelig bekjentskap. (men jeg gjettet hvem tidlig, første innskytelse viste seg å være riktig). Jeg kommer til å lese mer av Jørgen Jæger sine krimbøker.

Her er min anmeldelse av Skyggejakten (ekstern lenke)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Bøker jeg klør etter å lese i høst/ vinter.

"rått og råde"

bøker jeg har lest i 2016