Å slentre plystrende forbi kirkegården

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202437411

EAN 9788202437411

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Mississippi

Pappan min sier at når du gjør noe for å avlede tankene fra din verste frykt, er det som å slentre plystrende forbi kirkegården”. Likte du Barnepiken, vil du like denne boka av Susan Crandall.

Møt Starla, ei ni år gammel jente som bor i Sørstatene. Hun er som ni-åringer flest, aktiv, nysgjerrig og med stor rettferdighetssans. Far, Porter, jobber på en borerigg i gulfen og er sjelden hjemme. Mor, Lulu, har søkt lykken i Nashville og finnes bare i enkelte bursdagskort. Så Starla vokser opp hos sin strenge farmor (Mamie) som har ett mål for barnebarnet; at hun ikke skal bli som sin mor.

I den strenge oppdragelsen, møter Starla mye motstand. Det er ikke mye galt hun skal gjøre før hun får husarrest. Til og med på nasjonaldagen har hun husarrest. Men hun vil jo så gjerne være med på feiringa, så hun sniker seg ut, bare for å bli oppdaget av en av farmorens venninner som truer med forbedringsanstalt hvis hun ikke går hjem sporenstreks! Det er da Starla rømmer, impulsivt og dårlig forberedt, til Nashville for å finne mor.

Veien til Nashville er lang, og det er mange humper i veien før hun kommer så langt. Hva hun opplever langs veien vil jeg ikke røpe her, men jentungen får føle klasseskillet bokstavelig talt på kroppen. Starlas rettferdighetssans blir også satt på prøve etter som hennes horisont blir utvidet.
Å slentre plystrende forbi kirkegården er ei flott og magisk bok om klasseskillet i Sørstatene. Den er også ei bok om familiebånd; “det er ikke bare snakk om blodsbånd, vet du. Familier er mennesker som passer på hverandre og ikke gjemmer seg bak hemmeligheter”.

Anbefales på det sterkeste.

Denne boken tok stadig nye retninger og overrasket rett som det var. Jeg likte boken veldig godt!

Året er 1963. Stedet er Mississippi. Starla er 9 år, og i følge farmoren et opprørskt barn som fortjener straff for det meste. Starla elsker nasjonaledagen med fyrverkeri og piknik, men selvsagt ender hun opp med husarrest. Da bestemmer hun seg for å rømme til sin berømte mor i Nashville. På veien møter hun Eula. Hun er farget, men med i bilen har hun et spedbarn som er hvitt. Starla aner ugler i mosen, og reisen sammen med Eula skal bli et vendepunkt i begges liv.

En rørende historie.

Historien er fin. Absolutt! Det er det ingen tvil om. Den er følsom og til tider rå, og jeg ble revet med enkelte steder. Men selv om historien er fin, kan jeg ikke si at jeg syns boka er fantastisk. Jeg sitter igjen med en litt likegyldig følelse, den er hverken bra eller dårlig, den bare er. For fullstendig anmeldelse, se:
edgeofaword: å slentre plystrende forbi kirkegården

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Du kan ikke bruke andres dårlige oppførsel som unnskyldning for din egen.

Du er en velsignelse, ikke en byrde. Glem ikke det.

Vi er familie; det er ikke snakk om blodsbånd, vet du. Familer er mennersker som passer på hverandre og ikke gjemmer seg bak hemmeligheter.

Å være modig er ikke det samme som å ikke være redd. Å være modig er å fortsette, selv om man er redd.

Vi var ikke blitt enige. Mamie var blitt enig. Jeg hadde bare gitt opp å være uenig.

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

Bøkene er nødvendigvis ikke topp litteratur, men titlene gjorde at jeg plukket dem ut i første omgang, og noen av dem viste seg å være helt topp; "Menneske uten hund", "Pinnsvinets eleganse" og "Å slentre......." vil jeg absolutt anbefale!

• "Det flyvende sirkus" av Susan Crandall
  • "Kjærlighet og andre trøstepremier" av Jamie Ford