Vida og miss Hazel

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Pax 2015 Innbundet

Ny roman fra forfatteren av Helbredelsen, som hittil har solgt i 35.000 eksemplarer!

I Delphi, Mississippi møtes de to unge mødrene Hazel og Vida - en hvit og rik, og en svart og fattig. De har bare to ting til felles: De har begge mistet et barn, og de kan ikke fordra hverandre.

Etter den yngste sønnens død klarer ikke Hazel å holde grepet om livet sitt. Hun blir beordret i seng, tungt medisinert. Vida, som selv har mistet en sønn på tragisk vis, blir ansatt som hushjelp hos Hazel for å passe på at hun gjør som hun skal, og for å se etter huset og den eldste sønnen, Johnny, som går for lut og kaldt vann.

Men etter hvert som de blir nødt til å tilbringe tid sammen, oppdager de to kvinnene at de kanskje har mer til felles enn de først hadde trodd. Sammen setter de i gang en bevegelse som skal snu opp ned på livet i femtitallets Delphi, i årene før borgerrettsbevegelsen vinner fram for alvor.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Mississippi

Dette er ikke bare en historisk viktig roman, de fleste av karakterene i boken har også veldig sterke og komplekse personligheter. Jeg kjenner meg igjen i Hazel på mange måter. Anbefales !

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Som ungjente får Hazel se seg selv på et fotografi. Til både forbauselse og sjokk, skjønner hun at hun er stygg. Hun blir besatt av skjønnhet, og med målbevisst jobbing, blir håret, huden, og holdningen som hun vil. Floyd tar henne bort fra det tunge gårdsarbeidet, og til småbyen Delphi. De bosetter seg først i et tidligere slavehus, men etterhvert som Floyd gjør det bedre som selger, flytter de til et av de store husene. Hazel er kun vant til utendørs arbeid, og kan hverken lage mat eller ta seg av barn. Heldigvis for Hazel er Floyd både optimistisk og løsningsorientert. Uheldigvis for Floyd skjønner han ikke hvor ulykkelig og utilpass Hazel føler seg blant de fine fruene i området. Alkoholen blir Hazels beste venn, og eldstesønnen overtar ansvaret for lillebroren. Da tragedien blir et faktum, entrer Vida scenen.
Vida har selv opplevd en personlig tragedie, men Hazel oppfatter henne som en kvinne uten følelser. Hun har det daglige ansvaret for at Hazel tar medisinene sine, og Vida vasker hus, og prøver å komme overens med Hazels sønn. Vida kan ikke fordra den hvite kvinnen hun jobber for, og følelsen er gjensidig.
Med tiden endrer forholdet seg. De to kvinnene blir venner, og setter i gang ting som endrer den lille byen for alltid.

God og spennende historie med det segregerte USA som bakteppe, men synes den manglet noe mot slutten.

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

lest 2015

• "Ingemar Modigs oppvåkning" av Mikael Bergstrand