Enkepalasset

Gloria forlag 2020 Innbundet

Enkepalasset er en frodig fortelling om annerledeshet og utenforskap, om folk som skjener i sikksakk over den tynne streken som skiller de gale fra de litt mer normale.

Vi møter Vera den dagen alt går til helvete, og hun tilfeldigvis snubler inn i Enkepalasset, en bygård et sted i Norge.

Her treffer hun Bokhandleren, som løper rundt i gangene med en rød støvsuger, fru Andersen, som ikke kan huske om hun har spist, Leopold, som er redd for å få ei kanonkule i hodet, og Elise, som sitter fast i sin mors dødsbo, og bare går ut for å være usynlig på kirkegården.

I denne forsamlingen av skadeskutte sjeler oppstår det skjøre tråder av forbindelser. Gjennom tilfeldige møter, konflikter og komiske forviklinger flettes livene deres sammen, mer eller mindre ufrivillig.

Vera kjemper for å reise seg igjen, men hvordan skal du få venner når du selv er en vanskelig person, og dette med folk "ikke er din greie"?

Forlag Gloria forlag

Er roman om alle de rare, fine, ensomme, gale, redde og ulykkelige folka. Folka som tør å prøve og som ikke gir opp. Nydelig og lett skrevet, jeg måtte bare flyte med i historien, og ikke forsøke for mye med å holde orden på hva, hvem og hvorfor. En bok om hvor viktig det er å ha naboer. Anne Nyheim sin takk på slutten var alene nok til å lese boka.

En snurrig, artig bok med litt tristhet i seg også.

• "Ingemar Modigs oppvåkning" av Mikael Bergstrand
  • "Glasshuset" av Eve Chase