Bursdagsgaven

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

«Elleve år gammel eide jeg en slave jeg ikke kunne sette fri.»

Charleston, 1803: I den rike, hvite Grimké-familien er alle samlet for å feire datteren Sarahs elleveårsdag. Men da foreldrene presenterer den jevnaldrende slavejenta Hetty Handful som Sarahs bursdagsgave, sier hun bestemt nei. Som straff for upassende oppførsel må Sarah skrive til alle gjestene og be pent om unnskyldning.
For jenter i South Carolina skal ikke drømme om å avskaffe slaveriet eller studere jus - de må konsentrere seg om broderi, håndskrift og bibel. Hetty Handful prøver på sin side å finne seg til rette i Grimké-huset, mens hun fabulerer om verden utenfor murene som omslutter slavegården.
I Sue Monk Kidds (Bienes hemmelige liv) mektige nye bok følger vi Sarah og Hetty og deres kamp for et verdig liv gjennom 35 år. Bursdagsgaven er en flammende sørstatsroman om håp, mot, frihetstrang og behovet for å ha en stemme i verden.
Boken er basert på en sann historie og gikk rett inn på førsteplass på New York Times' bestselgerliste.
«Sue Monk Kidd har skrevet en bok som vil endre måten vi snakker på. Det er ikke mulig å lese denne boken uten å tenke nytt om kvinners status og alle de glemte heltinnene som spilte en rolle for å ta oss dit vi er i dag.» Oprah Winfrey

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205460515

EAN 9788205460515

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted South Carolina

Sørstatsroman med flotte, sterke kvinneskikkelser. Boka blir enda sterkere når man er kjent med at Sarah og Angelina var ekte personer, som kjempet for avskaffelse av slaveriet.

Velskrevet historisk roman om to barn med totalt ulik bakgrunn: den ene slave, den andre slaveeiers datter og deres oppvekst sammen til voksne kvinner. Basert på en sann historie. Sue Monk Kidd har skrevet flere historiske bøker om svarte og hvite, og om vennskapsbånd og hva en kan lære av det. Samtidig skriver hun gode fortellinger. Det jeg likte aller best, var slutten - etterordet til forfatteren og hvilke kilder hun hadde brukt til å skrive denne boken. Det var svært interessant.

Takk Sue Monk Kidd for nok en aldeles nydelig bok. Sterke kvinner.

En fascinerande bok som jag verkligen älskade att lyssna mig igenom. När det efter att boken var slut visade sig att det byggde på verkliga människor som har lämnat massor med brev, pamfletter och dagböcker efter sig blev det knappast sämre. En del saker förstod jag dock inte riktigt och tror att de har antingen försvunnit i översättningen eller i samband med redigering. Det hoppade lite för mig i handlingen på några ställen varför jag ger boken en femma om än en stark sådan.

På sin 11 års dag, i Charleston 1803, får Sarah sin egen slave - Hetty. Sarah er imot slaveriet og nekter å ta imot gaven, men det er nytteløst. Sarah og Hetty utvikler et vennskap, og boka følger dem gjennom barndommen og fram til de er middelaldrende kvinner.

Boka er basert på en sann historie, og det gir den en ekstra dimensjon.
Grusom, interessant, lærerik og opplysende.

Å forholde seg taus når man bevitner ondskap, er selv en form for ondskap.

Der finnes ikke en pine i hele verden som ikke ønsker seg et velvillig vitne.

My body might be a slave, but not my mind. For you, it's the other way round.

Hvis alle var så oppsatt på å kristne slavene, hvorfor fikk de ikke lære å lese Bibelen på egen hånd?

Tiden for å hevde sin rett, er når denne blir nektet en.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National Book Award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

og
17 - Re-read a children/teenage book you used to love
18 - Read a book that has been translated to english
19 - Read a book by your favorite authour
20 - Re-read your favorite book

Ikke sikkert jeg klarer alle, men legger til bøker her etterhvert som jeg leser dem
Og jeg har bestemt meg for at de utfordringene som er like i de to listene kan dekkes av samme bok.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

• "Et hav av minner" av Alyson Richman
  • "Vida og miss Hazel" av Jonathan Odell