3096 dager

av (forfatter), Heike Gronemeier (medforfatter), Corinna Milborn (medforfatter) og Elisabeth Beanca Halvorsen (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Natascha Kampusch ble kidnappet 2. mars 1998 og holdt fanget i et kjellerhull i 3096 dager. Her forteller hun sin historie.

ISBN13 9788202346911

EAN 9788202346911

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Natascha Kampusch

Hvordan kan man gi en bok som dette et terningkast...? Jeg hørte denne boken på lydbok. Jeg anbefaler denne videre. Det er en utrolig sterk, opplysende, gripende bok som tar oss med inn i Natascha Kampusch mareritt. Hun deler stort og har mange åpne refleksjoner rundt hva hun har opplevd. Utrolig interessant å lese hva hun har å fortelle. Utrolig sterk dame med en gripende historie.

Boka er enkelt skevet, overraskende nøytral, med hovedfokus på de faktiske hendelser. Det slår meg gang på gang hvilken styrke dette barnet har hatt i tiden som fange. I sin enkelthet er boka sterk lesning.

I starten kjentes det ut som en nokså vanlig form for "dagbok", men jeg ble etter hvert oppmerksom på den triste familiesituasjonen hennes, personen Natascha og hvilke verdier hun selv sto for. Det virker som om hun, lik meg, ikke fikk nok kjærlighet i oppveksten. Selv om hun ikke hadde mye til rustning og var nokså fortvilet av seg like før hun ble kidnappet var moren en sentral person for Natascha. Det er lett å fatte, for en får vite at morens vilje til å ta seg frem i livet og hennes evne til å legge lokk på følelser hjalp Natascha på flere måter i årene som kom. Mens jeg leste boka klarte jeg bare å se hva Natascha gjennomgikk fra utsiden. Jeg fikk på ingen som helst måte kontakt med henne på det følelsesmessige plan... Det tror jeg kommer av at jeg selv aldri har blitt utsatt for slike grusomheter.

På en bisarr måte er jeg noe sjalu siden hun har erfaringer jeg enda ikke har opplevd. Dessuten misunner jeg henne det sterke overlevelsesinstinktet. Jeg vet med sikkerhet at jeg hadde aldri overlevd noe slikt. Jeg hadde mest sannsynlig tatt livet av meg etter få dager. Det fordi, når jeg tenker etter, er jeg en person med lavt selvbilde og lite iboende viljestyrke. I en slik situasjon hadde jeg nok ønsket døden velkommen, og det raskt! Bare det å lese om det konstante lydnivået rundt henne og at hun så og si alltid befant seg i stummende mørke gjorde meg bevisst på at jeg ikke hadde levd stort lenge ved samme type behandling. Styrken hennes kan ikke måles med ord. Motet hennes taler for seg selv.

Hun mistet ikke grepet om fornuften. Akkurat det hadde jeg gjort på flekken, vil jeg tro.Jeg hadde nok blitt gal som bare det. Siden jeg fra før av er nevrotisk av meg kan jeg se for meg at i en slik situasjon ville nok vrangforestillinger tatt over for virkeligheten - i alle fall i mitt tilfelle. Kort sagt hadde jeg nok gått frivillig inn for å dø - istedenfor å holde ut de horrible dagene i fangenskap. Isolasjonen hadde nok blitt et mareritt - selv for meg som trives i eget selskap.

At hun i det hele tatt beholdt intelligensen og en stor dose selvinnsikt, er imponerende! Refleksjonene hennes er interessante, og det at hun nevner at samfunnet er rask med å gjøre en til offer stemmer overens med virkeligheten. Det er godt gjort av henne å presentere egne holdninger som bør revurderes. Deriblant at det ble sagt at Natascha led av Stockholm-syndrom, og ikke hadde noen som helst rett til å føle med kidnapperen. Hvem kan få følelser for en slik grusom mann, spør samfunnet. Vel, samfunnet har lett for å plassere oss under to spesifikke båser; ond/god. Det samfunnet ikke vil innrømme er at det finnes verken gode eller onde mennesker. Alle er en slags blanding, og det er bestandig en eller flere grunner til at noen begår slike grusomme handlinger. Det kom frem senere at kidnapperen var psykisk syk og trolig led av både anoreksia, tvangslidelse (med fokus på hygiene - han var ekstremt redd for bakterier) og som om det ikke var nok; paranoia.

Det at en er psykisk syk kan selvsagt ikke rettferdiggjøre slike grusomheter, men ved å få vite slik type bakgrunnsmateriale, er det lettere å se mannen bak de onde handlingene. I alt er vi alle mennesker, som fortjener å bli møtt med respekt, selv om det kan vise seg at en har med en drapsmann å gjøre.

En virkelig god bok som anbefales. Jeg trodde jeg kjente saken fra media, men det gjorde jeg tydeligvis ikke. Natasha gir her sin egen historie, og den er som så mange andre en helt annen enn den som er fremstilt i media. Boka forteller både om bakgrunnen, forholdet til foreldrene før og etter skilsmissen, kidnappingen og tiden under fangenskap med vold og psykisk terror og til slutt flukten. Jeg har full respekt for at Natasha ikke ønsker å gi de mest intime detaljene om tiden i fangenskap, da hennes liv ble blåst opp i media med både sanne og falske påstander. Vitner om en veldig oppegående og sterk ung dame både under og etter det hun hadde gjennomgått...

En sterk historie om ei jente som må ha en utrolig sterk psyke!
Boken gir mye i tillegg til selve historien hennes, bl.a. hva det gjør med en person å bli utsatt for sult og isolasjon over så lang tid. Hun gir også gode beskrivelser av hvordan man kan ende opp med stockholm syndromet i en slik situasjon. En diagnose hun forresten er sterk motstander av.
Jeg ga boken en 5er, men tror kanskje den ville fått en 6er hvis jeg hadde lest den selv istedenfor å høre den som lydbok.

Jeg savner likevel litt mer følelser, men har full forståelse for at dette var og sikkert er hennes måte å komme igjennom tingene på. At hun er så sterk at hun klarer å skrive en bok og fortelle hele verden om sine år som kidnappet er helt utrolig!

Det viktigste hjelpemiddelet jeg hadde når jeg kjedet meg, og som hindret meg i å bli gal, var bøker.

Å komme kidnapperen nærmere er ingen sykdom. Å lage seg en kokong med normalitet innenfor rammene til en forbrytelse er ikke et syndrom. Tvert imot. Det er en overlevelsesstrategi i en desperat situasjon - og mye mer tro mot virkeligheten enn den overfladiske kategoriseringen samfunnet gjerne vil holde fast ved: at gjerningsmenn er blodtørstige monstre og at ofre er hjelpeløse lam.

Skrek jeg? Jeg tror ikke det. Likevel var hele jeg et eneste skrik. Det trengte seg oppover og ble sittende fast i strupen: et stumt skrik, som om et av disse marerittene var blitt virkelighet, hvor man vil skrike, men det er ikke en lyd å høre; man vil løpe, men beina beveger seg som i kvikksand.

Jeg klamret meg til hvert minste lille menneskelige trekk, fordi jeg var avhengig av å se det gode i en verden jeg ikke kunne forandre.

Så fort jeg begynte å tegne et litt mer nyansert bilde av kidnapperen himlet folk med øynene og så bort. Folk synes det er ubehagelig når kategoriene for godt og ondt begynner å vakle, og når de blir konfrontert med at den personifiserte ondskapen også har et menneskelig ansikt.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National Book Award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

og
17 - Re-read a children/teenage book you used to love
18 - Read a book that has been translated to english
19 - Read a book by your favorite authour
20 - Re-read your favorite book

Ikke sikkert jeg klarer alle, men legger til bøker her etterhvert som jeg leser dem
Og jeg har bestemt meg for at de utfordringene som er like i de to listene kan dekkes av samme bok.

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

Tittelen sier det meste.

• "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Jeg velger å leve - 80 dager som Marc Dutroux' fange" av Sabine Dardenne
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Mammas svik - datterens gripende historie fra Alvdal-saken og Gjerdrum" av Anne-Britt Harsem
  • "Skadet - en sann og rystende historie om et forsømt barn" av Cathy Glass
  • "Etter dansen" av Gunnhild Svenning Corwin
  • "Det blå rommet - roman" av Susan Henderson
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Sebrapiken" av Sofia Åkerman
  • "Sammen til verdens ende - en kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen