Om du kunne se meg nå

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Bazar 2008 Innbundet

Elizabeth Egan har sin fulle hyre med å drive sitt eget interiørdesignfirma. Samtidig er hun motvillig adoptivmamma for nevøen Luke, som hennes uansvarlige søster har overlatt til henne å ta seg av. Orden og punktlighet gir henne kontroll over hverdagen, helt til Ivan dukker opp. Han er sorgløs, spontan og eventyrlysten, alt det Elizabeth ikke er. Og snart tar livet en vending hun aldri kunne drømt om.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Genre Romantikk

Omtalt sted Irland

Merkelig bok. Alt dette med at Ivan var usynlig, også var han ikke det, også var han det igjen, var bare rart. Greit at mennesker kommer inn i livet vårt og endrer oss, men absolutt ikke på den måten. Jeg likte som sagt ikke boka noe særlig, og vil heller ikke anbefale den videre. Er ikke verdt tiden man bruker på å lese den, etter min mening.

Nok en nydelig bok fra Cecelia Ahern. Les hele omtalen min ved å klikke her

Elizabeth er ei suksessrik kvinne som driv sitt eige interiørfirma og har alt på stell. Utanom den meir dysfunksjonelle familien sin. Ho tek seg av nevøen Luke på 6 år fordi den yngre søstera ikkje klarer rolla som mor. Faren er stille og mutt, og ventar på kona som stakk av for mange år sidan. Sjølv om det verkar som Elizabeth har orden på alt, kan ein skimta ei krise under overflata.
Luke får ein fantasiven som irriterer vettet av Elizabeth. Men etter ei stund blir denne fantasivenen synleg for Elizabeth også. Ivan sin jobb er å hjelpa barn som har det vanskeleg ein periode. Men etter å ha vore med Luke ei stund ser han at det ikkje er Luke som har det vanskeleg, men hans hardt arbeidande tante. Snart er han i gang med å snu opp ned på kvardagen hennar.

Inspirerende, unik og utrolig godt skrevet. Jeg elsker den uhøytidelige og litt barnslige måten Ahern skriver på. Takket være hennes skildringer av Irland, skulle jeg aller helst vært i et fly på vei over Nordsjøen i skrivende stund. Jeg er også fullstendig forelsket i hovedkarakteren Ivan, som kun kan beskrives som "helt perfekt". Jeg la fra meg boken for toppen fem minutter siden, og jeg savner karakterene allerede, selv den grinete, gamle faren. Denne historien vil jeg bære med meg en stund!

Når du mister et glass eller en tallerken i gulvet, høres et høyt smell. Når et vindu knuses, når et bordbein knekker eller et bilde faller ned fra veggen, høres det samme høye smellet. Men når hjertet ditt knuses, høres ikke en lyd. Du skriker innvendig, så høyt at det ringer i ørene og verker i hodet, men det ingen andre enn du som hører det. Slik er kjærligheten - vill og brutal, som salt i et åpent sår, men når den brister for alvor, hører du ikke en lyd.

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

En liste bestående av alle bøkene jeg har lest i 2015.

Bøker lest i 2017

• "Takk for alle minnene" av Cecelia Ahern