Gule krokus om våren

av (forfatter) og Judith S. Nilsen (gjendikter).

Cappelen Damm 2014 Heftet

Bare sekunder etter at Lisbeth Wainwright er blitt født på en diger plantasje i Virginia, blir hun overlatt til Mattie, en av plantasjens slaver som skal være amme for barnet. Fra da av opptrer Mattie som stedfortreder for Lisbeths mor. Hun mater henne, synger henne i søvn og trøster henne om natten. Men det å være mor for Lisbeth, har revet Mattie bort fra hennes egen tre måneder gamle baby, Samuel, som er igjen i slavekvarteret.
"En engasjerende, tankevekkende fortelling som bør leses av alle som liker å la seg oppsluke av en god bok og som er glad i medrivende, historiske romaner. Denne romanen er like vidunderlig som det å oppdage årets første krokuser som stikker opp av snøen."
Katerie Prio, ForeWord Reviews
"Jeg hadde stor glede av denne romanen. (...) Store beslutninger, gripende adskillelser og evig kjærlighet er fengslende skildret. En ren fryd å lese, historien drives elegant fremover side for side og holder på leserens interesse. (...) En varm, medrivende og mektig bok om undertrykkelse, motgang og styrke. Ja, den er hjerteskjærende, men det er en historie som bare må leses."
Historical Novel Review
"Straks jeg begynte å lese, kunne jeg ikke legge boken fra meg."
CoCo, bokblogger

"Må leses!"
JustTiffany, bokblogger

"En av de beste bøkene jeg har lest på lenge! Jeg kommer definitivt til å lese den igjen."
Cjutte, bokblogger

"Laila Ibrahim skaper et levende persongalleri og du føler deres angst, frykt, håp og kjærlighet."
Natski, bokblogger

"Wow wow wow. For en sterk, mektig og gripende roman! Jeg elsket hver sekund. Takk til forfatteren for at hun har skrevet en så fantastisk bok!"
Angel, bokblogger

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202438081

EAN 9788202438081

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Virginia

Fantastisk bok fra Sørstatene som er vanskelig å legge fra seg! Det står st den bygger på en virkelig historie, håper det er sant..

En fin bok hvor handlingen er lagt til en vond tid i amerikas historie. Rett etter at Lisbeth er født blir hun overlatt til en amme, Mattie, som er en av plantasjens slaver. Boka handler om kjærlighet, tap og forsoning. En lettlest fin bok.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

De fleste bøkene omhandler slavetiden i USA - 1800-tallet, og senere segregeringen 1900-tallet.
Bøkene jeg legger her har jeg lest og kan gå god for.
Ønsker gjerne forslag på bøker innen samme tema

• "Mississippis døtre" av Deborah Johnson
  • "Mitt beryktede liv som Madame X - roman" av Kate Manning