Barna fra elven

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Lisa Wingates bestselgende roman Barna ved elven, tar utgangspunkt i en sann historie om organisert kidnapping og salg av tusenvis av fattige barn og barn av ugifte mødre i USA mellom årene 1920 og 1950.

Memphis, 1939: Tolv år gamle Rill og hennes fire søsken lever et fritt og ubekymret liv om bord på familiens husbåt på Mississippi-elven. Men når faren i all hast må frakte moren deres til sykehuset, må Rill ta ansvaret for søskenflokken. Plutselig dukker en fremmed mann opp, og barna blir tatt vekk fra alt som er kjent og levert til et barnehjem. De blir forsikret om at de vil få komme tilbake til foreldrene, men snart oppdager de den mørke sannheten.

Sør-Carolina, nåtid: Når Avery vender hjem for å hjelpe faren som er blitt syk, fører et tilfeldig møte til at hun begynner å stille spørsmål ved sin egen bakgrunn. Hun legger ut på en reise gjennom familiens glemte historie - en vei som til slutt vil føre enten til ødeleggelse eller forsoning.

Barna fra elven har ligget over ett år på New York Times' bestselgerliste. Den ble også kåret til beste historiske roman 2017 av det store nettsamfunnet Goodreads, hvor nesten 4 millioner lesere stemte den fram. Den ligger nå på bestselgerlisten i Norge.

Romanen er solgt til 35 land.

ISBN13 9788202554101

EAN 9788202554101

Omtalt tid 1939-1945 2010-2019

Omtalt sted Sørøstlige stater

Veldig god og fengende bok, som har utgangspunkt fra virkelige og grusomme hendelser i adopsjonsbransjen i flere tiår i Tennesse. Anbefales.

Denne historien fenget fra første stund. Boken baserer seg på virkelige hendelser selv om historien og personene er oppdiktet. Kan anbefales.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Bøker lest 2018

• "Vågemot" av Mariela Årsandøy