Kjærlighet og andre trøstepremier

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Gyldendal 2018 Heftet

Endelig en ny roman fra forfatteren bak suksessen Hotellet på hjørnet av bitter og søt!

For tolv år gamle Ernest Young virker det som en gave da en veldedig forening lar ham få dra på verdensutstillingen. Men det er ikke lenge han rekker å glede seg over de eksotiske utstillingene, fyrverkeriene og pariserhjulene før han forstår at det faktisk er han som er premien. Den foreldreløse, halvt kinesiske gutten oppdager til sin forskrekkelse at han skal loddes ut - «en sunn gutt til et godt hjem». Velgjørerne hadde imidlertid ikke regnet med at det var byens bordellmamma som skulle trekke vinnerloddet.
En hjertevarm roman inspirert av den sanne historien om en tolv år gammel gutt som ble loddet ut som premie på verdensutstillingen i Seattle i 1909. Jamie Ford byr på et fargerikt persongalleri, fascinerende historiske skildringer og tanker om moral, raseforhold og kultur som gir en dypt berikende leseopplevelse.

ISBN13 9788205511019

EAN 9788205511019

Serie Lesetid

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914 1960-1969

Omtalt sted Washington

Ernest Young kommer fra Kina til USA som 5-åring. Den gangen het han Yung Kun-ai. 12 år gammel får han sjansen til å se verdensutstillingen i Seattle, noe han har drømt om lenge. Det han ikke vet er at han er dagens gevinst i det daglige lotteriet. Han skal gis bort gratis til en familie! Alt er vel bedre enn skolen, tenker Ernest, men han havner ikke i en vanlig familie. Tvert imot er det en av byens bordellmammaer som får tilslaget. Dette faller ikke i god jord hos byens innbyggere, men for Ernest blir det en fantastisk mulighet til å starte et nytt liv.

Interessant, lettlest, og tidvis rørende.

Basert på en sann historie.

• "Hundreogettåringen som tenkte at han tenkte for mye" av Jonas Jonasson
  • "Hotellet - en roman" av Fiona Davis