Askepott

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Piratforl. 2009 Innbundet

En liten pike forsvinner på sentralstasjonen i Stockholm og faren blir raskt mistenkt. I en annen del av Sverige lever en ung kvinne i skjul, redd for å bli funnet av mannen som hun først trodde var den prinsen og befrieren hun hadde ventet på helt siden barndommen. Etterforskningen ledes av politimannen Alex Recht, Peder Rydh og Fredrika Bergman. Dette er den første romanen om Alex Recht og hans etterforskningsgruppe.

En liten jente forsvinner fra et tog på vei inn mot Stockholm. Jentas far mistenkes umiddelbart. Etterforskningen ledes av den legendariske politiinspektøren Alex Recht. Ny i teamet er "sivilisten" Fredrika Bergman, hun som skulle bli fiolinist, men som i stedet havnet i politikorpset. Fredrika ser andre mønstre enn Alex og gutta, noe som ikke blir tatt nådig opp. Men saken vokser, både i omfang og intelligent ondskap. Hvem er kvinnen som hele tiden figurerer i utredningens utkant? Må hun bli funnet for å få den siste brikken på plass? Kristina Ohlsson (f. 1979) arbeider som sikkerhetspolitisk analytiker ved Rikspolisstyrelsen og er utdannet statsviter. Dette er hennes debutroman.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2009

Serie Alex Recht (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Utrolig spennende og bra bok!

Jeg leste først omtale av Ohlssons nye bok, Englevaktene, som kom nå i 2012. Da oppdaget jeg at det var to bøker som var kommet tidligere i samme serie. Av erfaring fra andre forfatterskap liker jeg å lese i rekkefølge. Da føler jeg at jeg blir kjent med hovedpersonene på riktig måte.

Startet derfor med Askepott. Det var en håpløs bok, når en tenker på å legge den i fra seg. Jeg bare måtte lese! Hele tiden, i ett sett! Utrolig spennende og herlig krim! Klarte ikke å legge den i fra meg!

Igjen viser det seg at en vond barndom gir seg utslag i voksen alder. Dessverre er det en del barn som ikke får den omsorgen og omtanken som de trenger, samtidig som de ofte får et galt inntrykk av skyld og ansvar. Dette vil de rette opp i senere i livet, og da går det ofte galt......

Artig å bli kjent med nye svenske forfattere, mange flinke fra nabolandet!

Etterforskergruppen er en herlig blanding av forskjellige mennesker. Ny kvinnelig etterforsker, Fredrika Bergman, med andre tanker, blir ofte sett ned på av de "gamle" politimennene. Allikevel må de innse til slutt at det ikke var så dumt tenkt allikevel! Artig!

Gleder meg veldig til å lese de to neste bøkene av Ohlsson, er nå så vidt i gang med bok 2, Tusenfryd. Ser forresten på det svenske Piratforlaget sin side at det nå har kommet bok nr 4 Paradisoffer. Det betyr at vi har mange gode timer foran oss! Håper oversettelsen kommer kjapt!

En liten jente forsvinner sporløst fra togkupéen sin; kun sandalene ligger igjen. Moren er sønderknust, og faren er som sunket i jorden.
Da nyheten kommer ut, sitter det en kvinne i skjul og tror hun vet hvem som har tatt jenta, men tør hun å komme ut fra skjulestedet sitt for å tipse politiet?

Første bok om Alex Recht og Fredrika Bergman, som tok meg med storm!

Endelig!
En skikkelig spennende bok fa første til siste side.
Fortellingen flyter fint av gårde, med stadig økende kompleksitet og uventede hendelser.
Litt gnissinger mellom de forskjellige aktører som står for etterforskningen hører med, men her, litt i motsetning til mange andre av de mer etablerte (Svenske) krimforfatterne, blir det ikke for mye. Bare akkurat passe. Og, som hele boka egentlig, nokså uforutsigbart.
For meg økte spenningen sakte men sikkert utover i boka.
Flere ganger mente jeg å skjønne løsningen, men neida, stadig vekk tok jeg feil.
Denne boka var virkelig vanskelig å legge fra seg, akkurat slik en god krim skal være!
Det ble senere kvelder enn vanlig, måtte jo bare lese "litt" til...
Når avslutningen dertil er både overraskende og troverdig er det bare å rulle ut en 6'er og si: Må leses.
For egen del er de neste i serien allerede innkjøpt!

Synes boka var litt treg i starten, det ble litt for mye fokus på persongalleriet etter min smak. Men den tok seg veldig opp, og jeg endte opp med å være veldig fornøyd. Lese hele min omtale på ritaleser.com

God krimbok, en jeg måtte lese kontinuerlig (om det kunne la seg gjøre)

Det er like vanskelig å bære en stor sorg som å gå på nattgammel is. I det ene øyeblikket føles det bra, i det neste øyeblikk tråkker man plutselig igjennom og faller ned i det ondes mørkeste mørke.

Hvis vi tenker at fakta er noe vi selv skal ta rede på - for eksempel ved å stille de rette spørsmålene - viøe vi ikke vært så prisgitt de opplysningene andre kan tenkes å gi oss.

Følger trenden og lager liste

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Flere lyst til å lese bøker.

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

En dag i oktober skulle jeg bare ta en kaffe med en bekjent, tilfeldigvis medlem i Bokrådet. At hun skulle overøse meg med deilige, tykke bøker, var ikke i mine tanker, men det gjorde hun altså. Her er Turids overaskelsespakke, og noen til:

• "Tusenfryd" av Kristina Ohlsson
  • "Paradisoffer" av Kristina Ohlsson