Englevaktene

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Da litteraturstudenten Rebecca Trolle blir funnet drept og partert i et skogsområde utenfor Stockholm må Alex Recht og hans etterforskere forsøke å finne ut hvorfor Rebecca fikk en så voldsom skjebne. For etterforskeren Frederica Bergman blir etterforskninga et mareritt da hennes elskede Spencer blir dratt inn i saka. Dette er den tredje romanen om Alex Recht og hans etterforskningsgruppe.

En ung kvinne blir funnet drept og partert i et skogsområde utenfor Stockholm. Hun blir identifisert som Rebecca Trolle, en litteraturstudent som forsvant tre år tidligere.

Mens Alex Recht og hans etterforskere prøver å forstå hva som gjorde at Rebecca fikk en så voldsom skjebne, gjøres det flere funn på åstedet: Det rommer hemmeligheter som viser seg å være flere tiår gamle.
På et aldershjem sitter en slagrammet og stum barnebokforfatter. Hun dukker stadig opp i etterforskningen, men forblir stum.
Sporene leder politiet til den mørkeste sannhet. For hovedetterforskeren Fredrika Bergman blir marerittet fullkomment da hennes elskede Spencer dras inn i saken. Etterhvert som gåten nærmer seg en oppklaring, rår en stadig dystrere stemning i etterforskningsgruppen. Hvem blir den neste til å bli lagt i graven ved Midsommarkransen?

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788205422810

EAN 9788205422810

Omtalt sted Sverige

Fengende og spennende krim. selv om boka er lang, ca 500 sider, ble jeg overrasket hvor raskt den var å lese. Ohlsson sine bøker anbefales, gleder meg til neste nå

Dette var mitt første møte med Kristina Ohlsson, et veldig givende møte. Dette er visst nok den tredje boken som handler om de samme etterforskerne, men jeg synes at personkarakteristikk var utrolig bra, så det var veldig lett og forholde seg og bli kjent med de forskjellig medlemmene av crewet av Alex.
Boka var spennende og hadde en flott oppbygning, noe som gjorde at boka ikke var lett å legge fra seg. Jeg likte også veldig godt at Ohlsson beviser at gode krimbøker ikke behøver å inneholde de verste bestialske handlinger for å være spennende.
Blir nok ikke lenge til neste bok av den samme forfatterinnen!

Utrolig bra tredjebok om Alex, Frederika og de andre som Kristina Ohlsson skriver om i denne serien! 529 sider er en tjukk bok, men jeg ble for fort ferdig med denne! Veldig bra oppbygging, bakgrunnsinfo, oppfølging av hovedpersonenes privatliv (som blandes veldig inn i handlingen denne gangen.....).

Jeg gleder meg veldig til Paradisoffer, den fjerde boka, som kommer nå i vår.

Jeg liker språket Ohlsson bruker, setningsoppbyggingen og formuleringene gjør at jeg leser lett, får med meg det meste, klarer å lese ganske fort, får hjertebank stadig vekk (også nå etter at boka er utlest og jeg tenker tilbake på den!). Fortsettelsen på samlivet til Frederika og Spencer er også artig å følge videre, hva hun tenker om dette, aldersforskjellen, det lille barnet Saga. Spenning på mange nivå også i denne boka!

Spennende med den tause barnebokforfatteren Thea Aldrin, Håkan som trodde han var kjæresten til Rebecka Trolle, maktmenneskene som regjerer i ytterkanten av handlingen. Ja mange elementer som gjør at jeg elsker denne serien!

Som med så mange andre serier og hovedpersoner, synes jeg også med denne serien at det er viktig å lese bøkene i riktig rekkefølge. Hvis du ikke gjør det, føler jeg at du går glipp av en del av spenningen, riktignok på siden av plottet i aktuell bok, men allikevel. Historikken er viktig synes jeg.

Anbefales til alle som ikke har dårlig hjerte, som elsker krim og spenning, og som elsker svenske forfattere!

Nok en spennende krim fra Kristina Ohlsson. Denne boka er den tredje i rekken med Alex Recht og Fredrika Bergmann og nok en gang er det en drivende god bok.

Drivende, kompleks, intrikat, beste så langt!

6ordsanmeldelser av bøker, intet mer intet mindre...

• Ikke grav deg ned i alt som er trist, pleide hun å si. Det er deg selv du svikter mest ved å nekte å ha det morsomt.

De hadde hatt alt felles. Interesser og verdier. De få gangene enigheten hadde sviktet, reparerte kjærligheten det som var blitt ødelagt.

Få løgner har hatt større gjennomslagskraft i verdenshistorien enn den om at man i ettertid kan kompensere for at man ikke var sammen med barna da de var små.

Han hadde alltid hatt vanskelig for å gjøre seg hørt. Sjefen hans hadde påpekt det i utallige utviklingssamtaler, og hans kone hadde forlatt ham nettopp av denne grunn. Du tar så forbanna liten plass at du blir helt usynlig, hadde hun sagt den kvelden hun flyttet.

Hun ville ikke føle bitterhet hvis datteren fikk mulighet til å leve et annet liv bare fordi hun selv var blitt nødt til å egne livet sitt til en jobb som sjelden levde opp til det hun hadde forventet.

Jeg leste 245 bøker i 2014.

Her er mine 43 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Av de 112 bøkene jeg leste i 2013 er dette de beste :)

Favorittkategorien min er krim

Bøker lest i oktober 2013.

• "Paradisoffer" av Kristina Ohlsson
  • "Tusenfryd" av Kristina Ohlsson