Barneskjebner

tre foredrag om narsissisme og psykoanalyse

Gyldendal 1999 Heftet

Boka gir en fremstilling av hvordan det i "vellykkede" barns liv, ofte finnes en mangel på følelser, eller et slags hat overor ekte følelser hos en selv. Den beskriver sammenhengen mellom slike narsissistiske forstyrrelser og den senere utvikling. Med litteraturliste, noter og ordforklaringer.

Barneskjebner gir en fremstilling av hvordan det i personlighetsutviklingen til mennesker som ikke på noen måte er «syke», likevel ofte er en stor følelsesfattigdom, eller sterke avvergemekanismer mot de dypeste og mest ekte følelsene i en selv. Disse problemene hos effektive og velfungerende mennesker beskriver Alice Miller. Hun går tilbake i tid og peker på at årsaken kan være «narsissistiske forstyrrelser». Barnets sterke behov for full og hel anerkjennelse er ikke blitt imøtekommet på riktig måte, eller har ikke hatt skikkelige vilkår. Miller beskriver sammenhenger mellom slike tidlige forstyrrelser og den senere utvikling. Barneskjebner utkom første gang på norsk i 1980, og siden den gang blitt trykket i flere opplag. Til den norske utgaven har Svein Haugsgjerd skrevet en innledning.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205266957

EAN 9788205266957

Serie Fakkel

Den som tar sine egne følelser alvorlig, vil ikke være i stand til å spotte andres, likegyldig av hvilket slag de er. Man kommer seg ut av foraktens onde sirkel.

Barnet har et urbehov for å bli sett, tatt hensyn til og tatt alvorlig som det det til enhver tid er og som sentrum for sin egen virksomhet.

... og Gud selv fant nok en utvei,

en overlegen positur, et

blendverk ... slik som det

alltid lyktes de mektige voksne

å trekke det lengste strå

til slutt, bestandig

få deg til å skjemmes,

aldri se deg som sin like,

men evig og alltid ydmyke

deg med velviljens grusomme maske

Hermann Hesse: Barnesjelen (Die Kinderseele)

Vi blir ikke syke av det vi selv gjennomskuer, det gjør oss opprørske, sinte, triste eller avmektige. Det som gjør oss syke, er det vi ikke gjennomskuer, den samfunnsmessige tvangen vi har tatt opp i oss gjennom mors øyne og som vi aldri kan bli kvitt gjennom lesning eller dannelse.

I samme øyeblikk som barnet oppfattes som en eiendom disponibelt for ens egne formål, finner det sted et maktinngrep i dets levende utvikling og vekst.

Bøker lest i oktober 2013.