Sankta Psyko

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Jan Hauger er førskolelærer og får jobb i Glenna barnehage i byen Valla. Barnehagen ligger vegg i vegg med et sikkerhetsgradert psykiatrisk sykehus for voldsforbrytere, kalt Sankta Psyko, og Glenna er et tilbud for pasientenes barn. Jan er dyktig i jobben, men han har ikke avslørt for noen hva som skjedde for ni år siden da en gutt forsvant fra barnehagen Jan jobbet ved, eller at sangerinnen han har vært betatt av siden tenårene er pasient ved sykehuset.

Johan Theorins Ölands-romaner har satt dype avtrykk i skandinavisk spenningslitteratur. Med denne boken skifter han arena ? og tar oss med til en mellomstor by et sted på den svenske vestkysten.

Dit kommer Jan Hauger for å søke jobb som førskolelærer. Men Glenna er ikke som andre barnehager. Den ligger vegg i vegg med Sankta Patricia ? med kallenavnet Sankta Psyko ? et sikkerhetsgradert sykehus der mentalt forstyrrede voldsforbrytere mottar behandling. Glenna er Sankta Patricias egen barnehage, der pasientenes barn får treffe sine foreldre under nøye overvåkning. En av Jans oppgaver blir å eskortere barna gjennom de underjordiske gangene som forbinder barnehagen med klinikkens besøksrom.
Jan er en dyktig pedagog, men han bærer også på hemmeligheter. Han har ikke avslørt for noen hva som egentlig skjedde ni år tidligere da lille William forsvant fra barnehagen Jan jobbet ved. Han har heller ikke fortalt noen hvorfor han er så oppsatt på å få jobb nettopp ved Sankta Patricia, at det har å gjøre med at Alice Rami, den egosentriske sangerinnen som han har vært besatt av siden tenårene, er pasient ved sykehuset. Er noen av barnehagebarna hennes? Jan får ikke spørre, men fristelsen til å finne en vei inn i den lukkede avdelingen for å møte Alice igjen, vokser.
En natt da barna sover dypt, henter Jan nøkkelen til kjellerdøren, låser opp og begynner å gå ned trappen som leder til Sankta Patricia.
Med Sankta Psyko har Johan Theorin levert en psykologisk thriller i internasjonal toppklasse.

ISBN13 9788205421943

EAN 9788205421943

Genre Thrillere

Omtalt sted Sverige

Jeg var lamslått da denne boka var ferdiglest! For en fantastisk velskrevet bok. Den er så lavmælt og god og spennende uten at man liksom merker det. Den skaper et univers jeg aldri har tenkt kan eksistere, men som både antakelig gjør det, og som er føles helt naturlig når man leser.
Teknisk god bok. Denne skal jeg lese igjen seinere, og jeg gleder meg allerede.
Johan Theorin blir bare bedre og bedre og i denne overgår han seg selv! Stor fan!

Dette er den første boken av Theorin som jeg har lest, og jeg har fått med meg at flere som har lest det meste av han har blitt skuffet over denne. Jeg likte den i grunnen ganske godt, jeg synes den var litt spesiell, med et tema som var litt uvant, for det finnes vel ikke så mange førskoler med tilknytning til psykiatriske kliknikker som har fast besøksordning for de innlagte og barna deres som går på førskolen?

Likevel handler boka først og fremst om førskolelæreren Jan som får jobb på denne førskolen, og grunnene til at han søkte jobben akkurat der.
Jan har i tillegg to forhistorier, en fra da han som 14 åring selv var innlagt på en psykiatrisk ungdomsklinikk, og en fra da han som 20 åring var nyutdannet førskolelærer. Disse historiene sammen med nåtidshandlingen flettes fint sammen, og sammenhengene mellom disse blir etterhvert tydeligere.

Jan er en usikker fyr på 29 år, han liker egentlig ikke så godt å omgås andre mennesker, hverken privat eller på jobb, men han elsker barn, og sammen med dem føler han seg akseptert som den han er.

Men det er en ting ved boka jeg ikke liker, og det er avslutningen. I denne boka er det en veldig åpen slutt, og jeg vet at da er det meningen at leseren selv kan fantasere og spinne videre på avslutningen, men i denne boka var det altfor mange løse tråder på slutten, og flere avgjørende hendelser som aldri ble avsluttet. Dette trekker ned en god del for meg, for jeg er ikke så veldig begeistret for slike åpne avslutninger, jeg liker at ting blir avklart, og at jeg faktisk får vite hva som skjer med hovedpersonene til slutt. Synd egentlig, for resten av boka likte jeg godt.

Jeg gir boka terningkast 3

Hadde store forventninger til denne boken, siden jeg slukte de første tre av Theorin. Ble egentlig ganske skuffet, og slet med å gjennomføre første del. Den tok seg opp etterhvert, og slik vil jeg beskrive hele historien. Den gikk veldig i bølger, og noen deler ble for lange for å holde intensiteten vedlike.

Ser at det er delte meninger om denne. Jeg bestemte meg akkurat for å bryte etter ca. 150 sider - dette synes jeg var kjedelig. Og ikke som de andre bøkene hans, jeg er ganske skuffet.

Har prøvd å få med meg alle bøkene til Johan Theorin, - Nattefokk var en skikkelig gyser og "pageturner", så når denne forfatteren klinker til med noe nytt er det bare å kaste seg over produktet. Har litt blandede følelser vedrørende Sankta Psyko, absolutt spennende og godt skrevet, - for all del. Men er ørlittebittegrann skuffet, da jeg synes litt av engasjementet og "driven" som skinner så godt gjennom hans andre bøker, ikke viser seg annet enn som små glimt i denne. Likevel solid håndtverk, og lesverdig, - det er det ikke noen tvil om. Terningkast? Tja, en god firer.....

Alle bekymringer forsvinner når han møter et barns blikk. Øynene deres tar imot alt lys i verden og sender det ut igjen.

Å stole på andre handler mest om hvor trygg man er i seg selv.

Man kan skifte jobb og flytte til en ny by, men ingenting forandres. Man sitter fast i den samme kroppen, har samme slagg i blodet, de samme minnene som kverner i hodet.

Han husker ikke når han sist gikk alene på bar, for følelsen av å være utenfor er alltid total i et rom fullt av fremmede som står og prater og ler sammen.

Han har ingen å skaffe seg et liv sammen med. Det er kanskje det verste av alt. Ikke å oppleve fæle ting, men å mangle noen som lytter.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Det er noen bøker som man aldri glemmer.. noen bøker som rører deg dypt - eller som er så spennende at man ikke klarer å legge dem fra seg.

Andre igjen er gode oppslagsverk - som man stadig må se i. Jeg elsker å høre hva andre liker å lese, og jeg finner stadig nye forfattere på denne måten.

Legg gjerne igjen din favorittliste som kommentar! :)

Hilsen Ann Magritt.

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

Bøker jeg har lest av forskjellige grunner i år. Alle hjerter gleder seg! :)

• "Bølgerytteren og andre fortellinger" av Johan Theorin
  • "Før du døde" av Camilla Grebe