Personlighetsforstyrrelser

forståelse, evaluering, kombinert gruppebehandling

av (redaktør), Øyvind Urnes (redaktør) og Geir Pedersen (redaktør).

Pax 2001 Innbundet

Boken tar for seg personlighetsforstyrrelser. Forfatterne gjennomgår begrepets historiske utvikling, aktuelle diagnosegrupper, forholdet til andre psykiske lidelser, betydning av arv og oppveksterfaringer, psykodynamiske og dimensjonale forståelsesmodeller og effekt av behandling. Siste del av boken omhandler psykoterapeutiske problemstillinger med fokus på forskjellige former for gruppebehandling. Har litteraturliste og stikkordregister.

Personlighetsforstyrrelse får stadig større oppmerksomhet som årsaksfaktor for psykiske lidelser og familiære og sosiale problemer. Basert på senere års forskningslitteratur og langvarig klinisk praksis fra intensiv dagavdelingsbehandling, gjennomgår forfatterne begrepets historiske utvikling, aktuelle diagnosegrupper, forholdet til andre psykiske lidelser, betydningen av arv og oppveksterfaringer, psykodynamiske og dimensjonale forståelsesmodeller og effekt av behandling. Gjennom flere kliniske eksempler beskrives det et flerdimensjonalt evalueringssystem for personlighetspatologi. Siste halvdel av boken omhandler psykoterapeutiske problemstillinger med fokus på forskjellige former for gruppebehandling, eksempelvis psykoterapeutiske, kognitive, billedterapeutiske, kroppsorienterte og problemløsende grupper. Slike forskjellige terapeutiske teknikker er underlagt et helhetssyn basert på psykoanalytisk selvpsykologi. Boken formidler en unik integrering av samtidens kunnskap om personlighetsforstyrrelser, praktiske evalueringsmetoder for personlighetsfungering og retningslinjer for effektiv psykoterapi.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001

• "Manipulasjon - forståelse og håndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Barneskjebner - tre foredrag om narsissisme og psykoanalyse" av Alice Miller
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Vær snill med dyrene - roman" av Monica Isakstuen
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Gul bok - roman" av Zeshan Shakar