Døden ga meg livet

min reise fra sykdom gjennom en nær døden-opplevelse til sann helbredelse

av (forfatter) og Vigdis Fretheim (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202389604

EAN 9788202389604

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Anita Moorjani

Likte denne veldig godt. Det var interessant å lese om hennes oppvekst og liv i en helt annen kultur enn her som det står mye om før den fortsetter med da hun ble syk og frem mot nær-døden-opplevelsen. Syns det var veldig spennende å lese alle hennes tanker og følelser rundt denne opplevelsen også.
Boken ble likevel litt vel lang. De første 150 sidene raste jeg igjennom og storkoste meg mens jeg satt på bussen, resten har gått veldig mye treigere. Hun har ikke noe nytt å komme med lenger, det blir mye gjentagelser.
Syns boka har et veldig fint budskap og en veldig positivitet over seg tross vanskelige temaer. Anbefaler boka for alle som er åpne for en litt alternative tanker rundt alt dette.

Jo mer du avviser noe, jo mer slåss det for å overleve.

Hvis vi slutter å kritisere oss selv, vil vi automatisk føle mindre og mindre behov for å kritisere andre.

Kriminelle har mistet sitt sentrum, og det de gjør mot andre, er egentlig en avspeiling av hva de innerst inne føler for seg selv.

Alt som tilsynelatende skjer i det ytre, skjer for å sette i gang noe inni oss, for å utvikle oss og føre oss tilbake til den vi virkelig er.

De vestlige legene var bare opptatt av kreften og fikk meg til å tro at noe utenfra angrep kroppen min, og dette noe måtte jeg kvitte meg med. Med andre ord var kreften fienden og måtte bekjempes. Diagnosen deres fylte meg med frykt.
Østens leger så mer helhetlig på mitt velvære,. De betraktet min sykdom som kroppens måte å prøve å lege sin ubalanse på - ikke bare den fysiske, men også den følelsesmessige og mentale. Kreften var faktisk min allierte. Disse metodene var mye mer trøstende og gav meg mer håp.

Av de 112 bøkene jeg leste i 2013 er dette de beste :)

Bøker lest i mars 2013

• "Askepott" av Kristina Ohlsson