Å være der du er

samtale med kriserammede

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Boken formidler sentrale og naturlige prosesser hos kriserammede og hjelpere. Hovedtanken i boken er å være ærlig overfor seg selv som samtalens ene part, og samtidig å være oppmerksom og å ha respekt overfor den andre. Boken gir innledningsvis en gjennomgang av de mest brukte begrepene innenfor kriseteori, forfatteren tar så for seg noen praktiske retningslinjer og presenterer eksempler på samtaler. Har litteraturliste.

Dette er en perle for alle som gjennom studie og i sitt arbeid møter kriserammede mennesker. Boken formidler på en kortfattet og enkel måte sentrale og naturlige prosesser hos kriserammede og hjelpere. Hovedtanken i boken er å være ærlig overfor seg selv som samtalens ene part, og samtidig å være oppmerksom og å ha respekt overfor den andre. "Å være der du er" er lettlest og fengende, men også en bok leseren ikke blir helt ferdig med. Boken gir innledningsvis en gjennomgang av de mest brukte begrepene innenfor kriseteori. Forfatteren tar så for seg noen praktiske retningslinjer og presenterer eksempler på samtaler. Bent Falk er cand.theol. fra Aarhus Universitet, Danmark. Han har vært sykehusprest og har lang erfaring fra undervisning og foredragsvirksomhet. Falk er også utdannet psykoretapeut og har hatt egen praksis siden 1982. Boken er oversatt fra dansk av Anne-Marie Smith.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999

Dette var en bra bok!!
En bok med mange tips og forslag rundt det å samtale med en som har det tøft. Mange nye måter å se ting på, for min del, som virkelig satte igang endel nye tanker om temaet. Klarer man å følge bare noen av disse tipsene vil man være på veldig godt vei mot å være en god hjelper for den kriserammede!

Sorg er en hjemløs kjærlighet

Kjærlighet er et forhold der du gir en annen det hun eller han behøver -ikke hva han eller hun har gjort seg fortjent til.

Ingen av oss spør etter meningen med livet når vi gir eller får kjærlighet, så kjærlighet må være den meningen vi leter etter når vi spør etter «meningen».

Hvis du er maktesløs, har du ett problem. Hvis du ikke vil innrømme det, har du to.

Det er våre "svake" sider som er mest troverdige, for ingen ville vel mistenke en hjelper for å lyve for å gjøre seg "dårligere" enn han eller hun er, mens det kan godt tenkes at han eller hun ville lyve for å gjøre seg "bedre".

Av de 112 bøkene jeg leste i 2013 er dette de beste :)

Bøker lest i januar 2013

Bøker lest i februar 2013

• "Smittet av vold - om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelperyrkene" av Per Isdal
  • "Dissosiasjon og relasjonstraumer - integrering av det splittede jeg" av Trine Anstorp
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Når livet setter seg i kroppen - oppmerksomt nærvær, muligheter, valg" av Eldri Steen
  • "Du får alltid det du ber om" av Esther Hicks
  • "Jeg skulle ha sagt jeg elsker deg - 12 samtaler om kjærlighet, lengsel og anger ved livets slutt" av Audun Myskja
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Måtehold i grådighetens tid" av Henrik Syse