Mercedes-snittet

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2019 Heftet

En nervepirrende psykologisk krim om hevn, synsbedrag og arr i hjertet.

En gutt er forsvunnet fra skolen - Lukas ser ut til å ha forsvunnet i løse luften. I skolegården møter journalisten Heloise Kaldan sin nære venn og etterforsker Erik Schäfer. Lukas mobil blir funnet, og viser at gutten var besatt av pareidoli: et fenomen der man ser mønstre i tilfeldige ting. Særlig et foto av en låvedør, som ligner et ansikt, blir interessant i etterforskningen. Er det her Lukas er?

Heloise blir beordret til å stoppe en artikkel om soldater som er rammet av posttraumatisk stresslidelse for å dekke saken om den forsvunne gutten. Men da det dukker opp fakta i Lukas-etterforskingen som peker i retning av traumatiserte soldater, trenger Schäfer hjelp fra Heloise for å finne vei i virvaret av spor som finnes.

Mercedes-snittet er andre bok i krimserien om Kaldan og Schäfer. Les også Likblomsten.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241918100

EAN 9788241918100

Genre Krim

Omtalt sted Danmark

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Oversikt over leste bøker 2019

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Pitbull" av Anne Mette Hancock
  • "Spindelvevet" av Stig Ellingsen