Det du tror på

av (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Advokaten Joel Litvinoff rammes av slag og faller i koma. Hans kone Audrey kommer over en hemmelighet som tvinger henne til å revurdere det førti år lange ekteskapet deres. Barna deres sliter med sitt - Rosa føler seg tiltrukket av ortodoks jødedom, Karla er gift og håper å adoptere, men hun forelsker seg i eieren av aviskiosken, mens Lenny bor hjemme og er i ferd med å gjenoppta sitt narkotikamisbruk.

Når den idealistiske og liberale New York-advokaten Joel Litvinoff rammes av slag og ender i koma, oppdager hans kone en hemmelighet som tvinger henne til å revurdere hele deres førtiårige ekteskap. Barna må også ta hemmeligheten inn over seg, selv om de synes å ha nok med egne problemer og dilemmaer. Datteren Rosa, desillusjonert sosialist, har vendt seg til den ortodokse jødedommen for å finne svar på livets spørsmål. Søsteren Karla er sosialarbeider. Ekteskapet er barnløst og avkjølt. Når Karla innleder et forhold på si, tårner problemene seg opp. Adoptivbroren Lenny har rotet seg bort i dop, men prøver å komme på rett kjøl. Familien Litvinoff kjemper ikke bare med egne demoner hver for seg, de kjemper også mot hverandre. Ved patriarkens dødsleie presses de til å revurdere sine liv og valg, og de må på nytt ta stilling til hva de egentlig tror på.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905964

EAN 9788241905964

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted New York

Endelig fikk jeg lest denne boken, som har stått ulest i bokhyllen i flere år... det har så lett at det kommer nye fristelser, og dermed blir noen bøker hoppet over, og litt «glemt». Dette ble en fin leseopplevelse. Sitter tilbake med en del tanker om valg vi gjør i livet, og hva som styrer våre handlinger - og hva som skaper vår identitet.
Den radikale advokaten Joel Litvinoff rammes av slag og faller i koma. Hans kone Audrey, med sine høye idealer og fordommer, lar følelsene få uttrykk i et sinne som går ut over absolutt alle i hennes nærhet, - med unntak av den arbeisdsky fostersønnen Lenny. Datteren Rosa som etterhvert har blitt en ganske desillusjonert radikaler, søker tilhørighet i den ortodokse jødedommen. Mens den milde og kuede datteren Karla, som lever i et temmelig tomt og følelsesløst ekteskap, forelsker seg i den arabiske kioskeieren Khaled. En dag dukker en fremmed kvinne opp på trappen, og den allerede vanskelige situasjonen får enda en ny dimensjon...
Blir allikevel bare terningkast 4 fra meg, trolig fordi jeg føler meg litt utslitt av alt sinnet fra Audrey

Innmari god! Punktum.

Først skal vi ønske alle sabattenglene velkommen! Et øyeblikk senere tok alle hverandre i hendene, og begynte å synge.
Shalom aleichem malachei ha - shareis
malachei elyon
mi - melech malchei ha - melachim
Ha - Kadosh Baruch Hu

Følger trenden og lager liste

• "Timeglasset" av Julie Parsons
  • "Adrian Marconis store sorg" av Morten Harry Olsen